Het is nu wo sep 08, 2010 5:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Forumregels

Plaats hier a.u.b. geen HijackThis logjes!
Dit kan je wel doen in de daarvoor bestemde sectie van het forum.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: HD Crash
BerichtGeplaatst: ma feb 08, 2010 10:02 am 
Lid

iemand ervaring met data recovery van een hd welke na 4 maanden gecrash is? Kan ik op een of andere manier bij de producent terecht of is het gewoon helaas, pindakaas?

Profiel  

Berichttitel: Re: HD Crash
BerichtGeplaatst: di feb 09, 2010 7:54 am 
Lid

Contact gehad met de fabrikant; het is een gevallatje pindakaas. Zij nemen geeen verantworodelijkheid voor de data verlies.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 25, 2010 11:16 pm 
HIO2

Je hebt professionele bedrijven die data recovery doen. Hou dan wel rekening met duizenden euro's!

Voor kostprijs wil ik er ook wel naar kijken. Ik heb enkele successtories, maar geef geen garanties.

En als het niet met software lukt doe ik het hardwarematig. Zelfs de vrieskasttruuk heeft wel eens succes gehad!
Soms zitten de koppen vast, en moet je ze een zetje geven.
Heb ik een leuk filmpje van gemaakt... hier mijn laatste harddisk die ik aan de praat kreeg!
http://www.youtube.com/watch?v=raoRjbBOMOU
Ok.. niet erg professioneel... maar ben maar een hobiest en kost geen duizenden euro's!

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: vr feb 26, 2010 7:52 am 
Lid

Ik zal het filmpje thuis eens bekijken. Het vrieskastprincipe heb ik ook geprobeerd, maar heeft niet geholpen. Vroeger in de tijd van de 3.5 inch diskettes werkte dat perfect(amiga tijdperk)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 26, 2010 10:46 am 
Begeleid Helper

Als je de hardeschijf aansluit op een computer, wordt hij dan gevonden in de bios :?:

Zoja, dan zou je je data misschien nog kunnen redden door een live cd. Bijvoorbeeld met de live cd van Ubuntu

Woudje100

Goed geholpen ? Overweeg dan een vrijblijvende donatie.. Bedankjes i.p.v. Donatie kan ook.
:)

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: vr feb 26, 2010 11:07 am 
Lid

volgens mij word hij niet meer gevonden, dus ik denk dat hij goed dood is. Ik ben al weken data aan het recoveren aan gezien de backup hd ook problemen heeft gegeven. dus momenteel ben ike rg happy :cry:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 27, 2010 9:05 am 
HIO2

In het bovenstaande filmpje werkte de vrieskasttruuk ook niet, omdat de koppen door een val in de parkeerpositie bleven hangen.
Geen headcrash dus.
Bij een headcrash raakt(e) de koppen fysiek de oppervlakte op een bepaalde plek of overal. Dan kan de vrieskasttruuk uitkomst bieden doordat bij kou alles krimpt en er een fractie van een micrometer ruimte tussen kan komen.

Maar er zijn vele redenen waarom een harddisk niet meer zou werken... als het niet herkend word in de bios, is de kans groot dat de schijf (en data) nog gewoon in tact zijn. (electronikaprobleem).
Opsturen voor reparatie kan, maar meestal krijg je dan niet dezelfde schijf terug.
Een recoverybedrijf bied dan wel uitkomst... maar ik ken rekeningen van over de 6000 euro...
Het is allemaal afhankelijk van wat die data waard is.
Wat relatief goedkoop is; exact dezelfde schijf op de kop tikken, en onderdelen verwisselen.

Benodigt: harde schijf met dezelfde chip, precisiegereedscap (meestal kleine torx en kruis 0), wat handigheid en technisch kennis en een zo stofvrije kamer als mogelijk!

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: za feb 27, 2010 9:17 am 
HIO2

Arwium schreef:
volgens mij word hij niet meer gevonden, dus ik denk dat hij goed dood is. Ik ben al weken data aan het recoveren aan gezien de backup hd ook problemen heeft gegeven. dus momenteel ben ike rg happy :cry:

Maar ik weet hoe je je voelt. Ik heb laatste jaren wel érg vaak een kapotte harde schijf! Niet altijd kon ik alles terughalen.
1 week geleden nog, blijkbaar werd mijn externe 500 gb als 32 gb herkend, vermoedelijk omdat de kabel er niet goed inzat. Dan geeft Windows aan dat hij geformateerd moet worden.. en dat deed mijn vrouw dus ook. Daarna pas belt mijn vrouw mij op.
Ik zeg nog, raak niets meer aan!!! Want op zo'n moment kan ik nog steeds alles terughalen. ReCuVa is bijvoorbeeld erg goed!
Maar nee hoor, DAARNA heeft mijn vrouw nog allerlei dingen er overheen zitten zetten! :twisted:
Ik heb maar 20 GB van de 400 weten te redden. (met foto's en dergelijke heb je vaak wel meer geluk, want die zijn makkelijker door een programma als Recuva te herkennen, ook al is de FAT weg.)

Op zo'n moment denk je dat je behoorlijk stom bent. Tijdens mijn leven is opslagcapaciteit iets van een miljoen keer goedkoper geworden, waarom zou je dan niet een extra harddisk nemen speciaal voor backups? Wat kost dat nu, een paar tientjes?
Maar nee.. dan heb je zo'n mooie TB liggen, en wat doe je, die zet je weer helemaal vol zooi omdat je data blijkt groeien en groeien...

Maja.. over een collectie films of muziek kom ik wel overheen.
Mijn foto's en documenten neem ik meestal in bescherming door die op meerdere computers te zetten, foto's delen met familie... belangrijke documenten stuur ik naar mijn eigen Gmail account etc...

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: za feb 27, 2010 10:37 am 
HIO2

spinrite is trouwens ook een geweldig programma voor recovery.
Maar als de hdd niet herkend word, zal hij ook wel niet veel kunnen uitrichten.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: za feb 27, 2010 5:26 pm 
Lid

spinrite heb ik hier ook liggen; ben er nog niet echt achter hoe het werkt. En verder, tsja, heb een icybox storgae met gemirrorde 1 terra hd's. de icybox rammelt ook van alle kanten. heb 2 externe hd's van ongeveer 400 en dan die waardeloze samsung. Het vervelende is dat ik de saumsung heb gekocht om de data op te schonen en te ordenen. Helaas heeft hij toen ik alles naar de samsung had gekopieerd en al eea opnieuw geformateerd had(en weer in raid had gezet) er de brui aan gegeven. Echt balen. Het vervelende met hd's is, is dat ze goedkoper zijn geworden, maar volgens mij ook kwalitatief slechter. Ik wil nu dus sowieso met een raid 5 voor de data gaan werken en dan nog de icybox voor de backup.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 27, 2010 5:57 pm 
HIO4/Helper in opleiding

Misschien heb je hier wat aan..

Kijk bij: Data recovery

Windows veiligheid handleidingen
Ontspanning

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 27, 2010 6:33 pm 
HIO2

Zeer veel consumenten kopen gewoon de goedkoopste schijf, dus de fabrikanten proberen steeds meer te bezuinigen.

Ik denk dat Seagate nog het beste is.
Maar als je echt goede schijven wilt, dan moet je schijven nemen die voor een server gemaakt zijn, en die 24/7 mogen draaien. Consumentenschijven mogen dat NIET!!!
En die zijn gewoon te koop... iets moeilijker te vinden.. omdat iedereen altijd het goedkoopste wil...

Overigens.. door schade en schande wil ik eigenlijk ook wel een RAID aanschaffen. Een 4+1 ofzo...
Waar vind je dat.
Waar ga jij voor?

Nadeel van extern is weer extra elektronica, en meer kans dat er iets kapot gaat.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: za feb 27, 2010 6:34 pm 
Lid

Zal het eens bekijken. Bedankt

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 27, 2010 6:43 pm 
Lid

mariusjr schreef:

Overigens.. door schade en schande wil ik eigenlijk ook wel een RAID aanschaffen. Een 4+1 ofzo...
Waar vind je dat.
Waar ga jij voor?

Nadeel van extern is weer extra elektronica, en meer kans dat er iets kapot gaat.

een raid 10(1+0) is zeer interessant. probleem alleen is, dat een echte raidkaart(adaptec bijv) erg prijzig is. Dus dan blijf je al snel bij het moederbord. Verder, als je raid kapot gaat, dan ben je ook je gegevens kwijt. Dus dan moet je of je kaart reserve houden, of je moederbord. Al met al is het gewoon vervelend. er zou gewoon een dataopslag mogelijkheid moeten zijn welke ook echt 100 jaar(of langer) meegaat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 27, 2010 9:49 pm 
HIO2

Arwium schreef:
mariusjr schreef:

Waar vind je dat.
Waar ga jij voor?

een raid 10(1+0) is zeer interessant. probleem alleen is, dat een echte raidkaart(adaptec bijv) erg prijzig is. Dus dan blijf je al snel bij het moederbord. Verder, als je raid kapot gaat, dan ben je ook je gegevens kwijt. Dus dan moet je of je kaart reserve houden, of je moederbord. Al met al is het gewoon vervelend. er zou gewoon een dataopslag mogelijkheid moeten zijn welke ook echt 100 jaar(of langer) meegaat.

Raid 10? Kan je dus maar de helft gebruiken toch?
Zelf denk ik aan Raid 5, en dan een stuk of 5 schijven, dus een efficiëntie van 80% qua te gebruiken opslag.
Combinatie eventueel met 0 voor de snelheid.

Raid hoeft toch niet duur te zijn? Zit zelfs op sommige budget moederborden?
En als het dan kapot gaat.. tsja... als het niet meer geleverd word, is het 2ehands nog wel te vinden?

Maar waar vind je een externe kast waar je 5 drives in kwijt kan. Ik bedoel betaalbaar.
Gewoon maar een big tower nemen denk ik maar, en dan alles intern...

Profiel E-mail  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur