Welkom op ons forum!

Heb je een computerprobleem of een algemene vraag? Registreer een account op het forum, wij helpen je dan graag verder om het probleem vakkundig op te lossen.

Gebruikersavatar
abbs
Site Admin
Berichten: 2369
Lid geworden op: 18 jan 2011 18:27

Hallo,

Nu krijg je het ergste, zet nu bij Opstarten één voor één de genen aan die aangevinkt stonden (begin met je virusscanner)

Ga naar start > uitvoeren of type het commando msconfig in het zoekvenster van het startmenu.
  • Open nu het tabblad "Opstarten".
Zo kan je er achter komen welk programma je pc vertraagde.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Goed geholpen hier overweeg een donatie: of plaats hier een bedankje.
Gebruikersavatar
jpe
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 mei 2017 23:55

Daar was ik al bang voor :-). Ik meld me als ik het uitgevonden heb.
Gebruikersavatar
abbs
Site Admin
Berichten: 2369
Lid geworden op: 18 jan 2011 18:27

jpe schreef: 13 mei 2017 21:05 Daar was ik al bang voor :-). Ik meld me als ik het uitgevonden heb.
Dat is goed. :)
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Goed geholpen hier overweeg een donatie: of plaats hier een bedankje.
Gebruikersavatar
jpe
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 mei 2017 23:55

Lastig om het heel precies vast te stellen. Maar ik heb er nu 8 aangevinkt, waarvan ik denk dat ze niet opgestart hoeven te worden. Ze blijven nu uitgevinkt onder msconfig staan. Kan ik ze daar ook helemaal verwijderen?
Gebruikersavatar
abbs
Site Admin
Berichten: 2369
Lid geworden op: 18 jan 2011 18:27

jpe schreef: 14 mei 2017 12:07 Lastig om het heel precies vast te stellen. Maar ik heb er nu 8 aangevinkt, waarvan ik denk dat ze niet opgestart hoeven te worden. Ze blijven nu uitgevinkt onder msconfig staan. Kan ik ze daar ook helemaal verwijderen?
Nee, je kan ze beter laten staan (uitgeschakeld heb je er toch geen last van).
Maar draait de pc nu acceptabel?
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Goed geholpen hier overweeg een donatie: of plaats hier een bedankje.
Gebruikersavatar
jpe
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 mei 2017 23:55

Ja, pc kan ik nu weer opstarten in normale modus en is ook zeer veel sneller.
Kan je aangeven wat er aan de hand was? Het lijkt er op dat de laatste actie het meeste succes heeft gehad (uitschakelen van de start van een aantal programma's). Is er bij voorgaande acties een aantal andere oorzaken aan het licht gekomen?
Gebruikersavatar
abbs
Site Admin
Berichten: 2369
Lid geworden op: 18 jan 2011 18:27

Hallo,

We hebben eerst wat geïnfecteerde bestanden verwijderd.
Daarna via opstarten onnodige programma's uitgezet.

Met het onderstaande tooltje ruim je o.a. alle gebruikte tools op:

Download Afbeelding Delfix - Alternatieve downloadlink by Xplode naar het bureaublad.

Dubbelklik op Delfix.exe om de tool te starten.
Zet nu vinkjes voor de volgende items:
  • Remove disinfection tools
  • Create registry backup
  • Purge System Restore
Klik nu op "Run" en wacht geduldig tot de tool gereed is.
Wanneer de tool gereed is wordt er een logbestand aangemaakt. Dit hoeft je echter niet te plaatsen.
Start je pc hierna opnieuw op, mochten er nog programma's of log bestanden aanwezig zijn mag je die handmatig verwijderen.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Goed geholpen hier overweeg een donatie: of plaats hier een bedankje.
Gebruikersavatar
jpe
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 mei 2017 23:55

Hallo abbs, in ieder geval heel hartelijk bedankt voor je hulp en de tijd die je er in hebt gestopt om mij te helpen.
Ik probeer te snappen wat er nu aan de hand was en hoe ik het in de toekomst kan voorkomen.
Ik heb nl na een vorige besmetting op deze PC geen downloads meer uitgevoerd, voor zover ik me kan herinneren. Daarvoor gebruik ik nu een standalone oude pc.
Bovendien heb ik ESET Smart Security aangeschaft. Dat programma heeft dus de besmetting gemist, evenals MalwareBytes.
Ik snap wel dat je in theorie nooit 100% beschermd kan zijn, maar hoopte daar toch wel op. Is Emsisoft Internet Security beter qua detectie?
En gaat het om de 5 door EEK in quarantaine geplaatste zaken? Of heeft ComboFix ook nog zaken gevonden?
Gebruikersavatar
abbs
Site Admin
Berichten: 2369
Lid geworden op: 18 jan 2011 18:27

Hallo,

Alles heeft wat verwijderd, heb je de betaalde versie van Malwarebytes die heeft dan realtime bescherming en waarschuw voor kwaadwillige sites.
Eset is een goede scanner maar die houd niet altijd zulke dingen tegen. Bij download en installeren geef je meestal zelf toestemming.
Via rechter muisknop kan je vaak een bestand scannen met Eset of Mbam (maar dit is ook niet altijd 100%).
Het belangrijkste is waar je van download, torrents, of van welke website via dat kan je zonder dat je het weet veel troep erbij krijgen waar je virusscanner niks aan kan doen.
Een mooie site om door te lezen: Klik.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Goed geholpen hier overweeg een donatie: of plaats hier een bedankje.

Terug naar “Opgeloste virus- en overige malware topics”