Gebruikersavatar
Williseverything
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 jul 2014 13:51
OS:: Windows 7
AV:: Avast Antivrus

Mijn laptop is al behoorlijk oud, maar ik heb 'm eigenlijk nog een tijdje nodig (ik wil graag een nieuwe laptop kopen, maar ik wil nog even wat meer tijd hebben om mij daar op te oriënteren en bovendien merk ik dat veel laptops door de corona niet voorradig zijn). De laptop heeft het altijd goed gedaan, maar het laatste halfjaar loopt de laptop van tijd tot tijd vast en komt er een crash dump (blauw scherm). Het lijkt zich vooral voor te doen als er te intensieve handelingen tegelijkertijd moeten worden uitgevoerd. Als ik de laptop opnieuw opstart, doet alles het weer. Soms krijg ik ook eerst de melding dat het besturingssysteem (?) is herstart en als ik daarna op de laptop doorga, volgt vaak alsnog de crash dump. Verder doet de laptop het nog goed en ik hoop dan ook dat de crash dumps op een of andere manier kunnen worden opgelost.

Als ik in de dump file kijk, staat daar dat het probleem wordt veroorzaakt door de driver 'dxgkrnl.sys' en in de toelichting zijn de volgende bestanden rood gemarkeerd 'atikmpag.sys', 'dxgkrnl.sys' en 'dxgmms1.sys'. Ik weet echter niet hoe ik dit op zou kunnen lossen. Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp.

Ik heb de log-files van de scanner als bijlagen toegevoegd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PeterJ
Moderator
Berichten: 3502
Lid geworden op: 22 okt 2007 23:22

Welkom,

Stap 1:
De-installeer Malwarebytes Anti-Malware versie 2.0.4.1028
Herstart daarna de computer

Stap 2:
Download Afbeelding CrystalDiskInfo naar je bureaublad.
Hiermee verkrijgen we wat gegevens over je harde schijf.
Pak het .zip bestand uit in een aparte nieuwe map.
Blader met de verkenner naar de uitgepakte map.
Start DiskInfo.
Als het programma geopend is, zal het gegevens van de harde schijf tonen.
Let op: Vergroot het venster zodat alle informatie goed zichtbaar is.
Maak een screenshot van het programma, hoe je dat doet lees je bijv. hier.
Upload het afbeeldingsbestand naar https://postimages.org/nl
(Klik daar op de knop "Kies afbeeldingen" en selecteer je afbeeldingsbestand.)
Na het uploaden krijg je een aantal links. Kopieer en plak de link achter "Miniatuurafbeelding voor fora:" in je volgend bericht.
Je krijgt dan een aantal downloadlinks. Post alleen de eerste link in je volgend bericht.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
Tevreden met de geboden hulp, overweeg een vrijblijvende donatie of plaats een bedankje. Hoe je dat doet lees je hier.
Gebruikersavatar
Williseverything
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 jul 2014 13:51
OS:: Windows 7
AV:: Avast Antivrus

Bedankt voor de snelle reactie. De voorgaande stappen zijn uitgevoerd. Hieronder de screenshot:

Afbeelding
Gebruikersavatar
PeterJ
Moderator
Berichten: 3502
Lid geworden op: 22 okt 2007 23:22

Hmm, 65 jaar bedrijfsuren lijkt me niet te kloppen ;)

De schijf heeft wel een probleem.
Maak als eerste een backup van al je belangrijke bestanden.
We gaan verder als dit klaar is.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
Tevreden met de geboden hulp, overweeg een vrijblijvende donatie of plaats een bedankje. Hoe je dat doet lees je hier.
Gebruikersavatar
Williseverything
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 jul 2014 13:51
OS:: Windows 7
AV:: Avast Antivrus

Haha, dat is inderdaad wel erg oud ;) De tijd op de laptop wil heel soms wel eens wijzigen (paar uur later). Dat was ik nog vergeten te vermelden. Wellicht dat dat nog nuttige informatie kan zijn. De datum blijft dan wel altijd goed staan.

De back-up van de bestanden is inmiddels gemaakt.
Gebruikersavatar
PeterJ
Moderator
Berichten: 3502
Lid geworden op: 22 okt 2007 23:22

Prima, we gaan verder.

Klik op Start - Alle programma's - Bureau-accessoires.
Rechtsklik op Opdrachtprompt en klik op Als administrator uitvoeren.
Er verschijnt een zwart venster. Typ daarin CHKDSK en druk op de enter-toets.
Wacht nu geduldig tot CHKDSK klaar is.

Na het scannen:
Download ListChkdskResult.exe (by SleepyDude) en bewaar het op je bureaublad.
Rechtsklik op Afbeelding ListChkdskResult.exe en klik op Als administrator uitvoeren. De tool doorzoekt nu de computer en zal een tekstbestand tonen. Dit tekstbestand wordt tevens opgeslagen als ListChkdskResult.txt op je bureaublad.
Post dit tekstbestand als bijlage in je volgend bericht.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
Tevreden met de geboden hulp, overweeg een vrijblijvende donatie of plaats een bedankje. Hoe je dat doet lees je hier.
Gebruikersavatar
Williseverything
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 jul 2014 13:51
OS:: Windows 7
AV:: Avast Antivrus

Bijgaand het tekstbestand.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PeterJ
Moderator
Berichten: 3502
Lid geworden op: 22 okt 2007 23:22

Prima.

Klik op Start - Alle programma's - Bureau-accessoires.
Rechtsklik op Opdrachtprompt en klik op Als administrator uitvoeren.
Typ in het zwarte venster CHKDSK C: /F en druk op de enter-toets. (let op de spaties!)

Op de vraag "Wilt u dat dit volume wordt gecontroleerd zodra de computer de volgende keer wordt opgestart?" druk op J.
Herstart nu je computer.

Druk tijdens de herstart niet op een toets zodat Schijfcontrole wordt gestart.
Wacht dit geduldig af.
Let op: Laat CHKDSK minstens een paar uur lopen ook al lijkt het alsof er niets gebeurt!
Windows zal na dit alles opstarten.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
Tevreden met de geboden hulp, overweeg een vrijblijvende donatie of plaats een bedankje. Hoe je dat doet lees je hier.
Gebruikersavatar
Williseverything
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 jul 2014 13:51
OS:: Windows 7
AV:: Avast Antivrus

Ik heb bovenstaande stappen doorlopen. Tot en met de herstart gaat het allemaal zoals beschreven, maar bij het opstarten komt de melding dat autocheck niet is gevonden en daarom wordt overgeslagen. Vervolgens wordt er geen controle uitgevoerd, maar start Windows gewoon op.
Gebruikersavatar
PeterJ
Moderator
Berichten: 3502
Lid geworden op: 22 okt 2007 23:22

Note: Dit script is speciaal bedoeld voor deze PC, gebruik dit dan ook niet op andere PC's met een gelijkaardig probleem.

Download de bijlage fixlist.txt naar de map, waar ook FRST64.exe aanwezig is.
Schakel je antivirus- en antispywareprogramma's uit, mogelijk kunnen ze conflicteren met FRST.
Rechtsklik op Afbeelding FRST64.exe en klik op "Als administrator uitvoeren".
Druk op de knop Fixen.
Na de fix wordt een logbestand gemaakt (Fixlog.txt) op dezelfde plaats vanwaar de 'tool' is gestart.
Voeg dit logbestand als bijlage toe aan je volgend bericht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
Tevreden met de geboden hulp, overweeg een vrijblijvende donatie of plaats een bedankje. Hoe je dat doet lees je hier.
Gebruikersavatar
Williseverything
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 jul 2014 13:51
OS:: Windows 7
AV:: Avast Antivrus

Bijgaand het logbestand.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PeterJ
Moderator
Berichten: 3502
Lid geworden op: 22 okt 2007 23:22

Prima.
Probeer opnieuw de instructies in dit bericht uit te voeren.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
Tevreden met de geboden hulp, overweeg een vrijblijvende donatie of plaats een bedankje. Hoe je dat doet lees je hier.
Gebruikersavatar
Williseverything
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 jul 2014 13:51
OS:: Windows 7
AV:: Avast Antivrus

Helaas komt bij het opstarten nog steeds de melding dat autocheck niet is gevonden en daarom wordt overgeslagen. Wederom geen controle die wordt uitgevoerd.
Gebruikersavatar
PeterJ
Moderator
Berichten: 3502
Lid geworden op: 22 okt 2007 23:22

Rechtsklik op Afbeelding FRST64.exe en klik op "Als administrator uitvoeren".
Het kan zijn dat de tool eerst bijgewerkt wordt, wacht dan tot dit klaar is.
Typ in het veld Zoeken de tekst autochk.exe en klik dan op Bestanden Zoeken.
Wacht nu tot de melding verschijnt dat het bestand Search.txt bewaard is.
Post dit bestand als bijlage.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
Tevreden met de geboden hulp, overweeg een vrijblijvende donatie of plaats een bedankje. Hoe je dat doet lees je hier.
Gebruikersavatar
Williseverything
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 jul 2014 13:51
OS:: Windows 7
AV:: Avast Antivrus

Ik heb geprobeerd om het bestand als bijlage te posten, maar dan krijg ik een foutmelding ("Bestand te groot: Search.txt"). Als ik het bestand open, is het leeg. Ik heb het nog een tweede keer geprobeerd om zeker te zijn dat ik niets fout deed, maar toen weer hetzelfde resultaat.

Terug naar “Opgeloste virus- en overige malware topics”