Welkom op ons forum!

Heb je een computerprobleem of een algemene vraag? Registreer een account op het forum, wij helpen je dan graag verder om het probleem vakkundig op te lossen.

Gebruikersavatar
Cor.A
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 sep 2011 17:42

Hallo,

Ik zit met een probleem waarbij jullie mij hopelijk kunnen helpen.

Probleem is namelijk dat de pc er soms erg lang over doet voordat het door de POST komt. Soms duurt het enkele minuten.
Als de pc dan is opgestart staan de datum en tijd instellingen verkeerd.

Het gebeurd trouwens niet elke keer als ik de pc opstart, vaak gaat het ook gewoon goed.

Mijn eerste reactie was natuurlijk dat ik de CMOS batterij moest vervangen, en dat heb ik dus gedaan.
Daarna CMOS gereset met jumper, maar het probleem is er nog.
Quick Boot staat trouwens gewoon Enabled in BIOS.

Ik heb ondertussen alle componenten (behalve CPU en Heatsink) verwijderd en opnieuw aangesloten, wat ook geen resultaat heeft opgeleverd.
Nu zit ik te denken om de BIOS te flashen, maar dat doe ik liever als laatste redmiddel.

heb je misschien enig idee?
Gebruikersavatar
Daniel
Collega Helper
Berichten: 1252
Lid geworden op: 03 okt 2006 00:57

Download Hiren's Boot CD en brand deze op een CD-ROM.
Zorg ervoor dat je in de BIOS de juiste boot-volgorde hebt ingesteld.

Stop de CD-ROM in de computer en herstart de computer.
Hirens Boot CD zal opstarten, kies in het hoofdmenu voor MemTest86+

Laat deze test draaien. Wanneer er fouten worden gevonden is het duidelijk: het geheugen zal vervangen moeten worden.
Certified Ethical Hacker v9 | Systeem- en Netwerkbeheerder | Technisch beheer
I'm nothing but a head full of dreams, a stomach full of cheap liquor and a heart of gold.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cor.A
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 sep 2011 17:42

Ik heb hier al een cd met Memtest86, die heb ik onlangs nog gebruikt + 12 uur Prime95 Blend.
Pc is 100% stabiel, daar ligt het niet aan.

Andere suggesties zijn welkom.
Gebruikersavatar
Daniel
Collega Helper
Berichten: 1252
Lid geworden op: 03 okt 2006 00:57

Vaak is vast blijven hangen op het POST-scherm toch een storing op het moederbord... Hetzij het moederbord zelf of een component. Ik geloof dus niet dat de PC 100% stabiel is...

Heb je al geprobeerd om het te starten met enkel mobo + processor + geheugen? Ook USB aansluitingen en alles van het moederbord af? Ook de HDD en DVD-drives van de voeding ontkoppelen.
Certified Ethical Hacker v9 | Systeem- en Netwerkbeheerder | Technisch beheer
I'm nothing but a head full of dreams, a stomach full of cheap liquor and a heart of gold.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cor.A
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 sep 2011 17:42

Nee, dat heb ik nog niet geprobeerd.

Ik had mijn vorige post ook anders moeten verwoorden, de pc is namelijk 100% stabiel na de power on self test.
Het duurt alleen soms lang voordat hij POST, niet dat de pc dan vastloopt of iets dergelijks.

Misschien dat de moederbord het aan het begeven is..
Gebruikersavatar
Daniel
Collega Helper
Berichten: 1252
Lid geworden op: 03 okt 2006 00:57

Waarschijnlijk - hoe oud is het moederbord? Hoeveel vermogen heeft de voeding? Wat voor componenten heb je nog meer?
Probeer het eens met alles los te laten... kijk eens of die dan wel vlot doorloopt. :)
Certified Ethical Hacker v9 | Systeem- en Netwerkbeheerder | Technisch beheer
I'm nothing but a head full of dreams, a stomach full of cheap liquor and a heart of gold.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cor.A
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 sep 2011 17:42

Het lijkt mij ook niet dat het aan de voeding ligt. Deze heeft meer dan genoeg vermogen (750W).

Nogmaals, deze pc heeft geen problemen tijdens Prime95, MemTest86+, 3Dmark Vantage en tijdens zware games.
Moederbord en voeding zijn ondertussen al wel 3 jaar oud, maar zou geen reden moeten zijn voor problemen.

Het is trouwens ook zo dat deze probleem nooit optreedt als ik de pc opnieuw opstart.
Alleen als de stekker er een tijd uit is geweest.
Gebruikersavatar
Daniel
Collega Helper
Berichten: 1252
Lid geworden op: 03 okt 2006 00:57

Het zou erg goed aan de voeding kunnen liggen, ik vraag niet voor niets wat voor componenten je nog meer hebt aangesloten. Ook vraag ik je om bepaalde tests uit te voeren. Mijn vraag is nu: wil je deze tests even uitvoeren of zoek je het liever zelf uit? Je vraagt hier hulp, maar je blijft je eigen ideeën volgen. Op die manier kan ik noch iemand anders je helpen.
Certified Ethical Hacker v9 | Systeem- en Netwerkbeheerder | Technisch beheer
I'm nothing but a head full of dreams, a stomach full of cheap liquor and a heart of gold.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cor.A
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 sep 2011 17:42

Ik geef gewoon mijn argumenten over waarom ik denk dat het niet aan bijvoorbeeld de voeding ligt.
Aan jou dus om te vertellen waarom het volgens jou wel aan de voeding kan liggen.

Memtest86 had ik al gedaan zoals aangegeven, en het opstarten met alleen RAM en CPU ga ik nog wel doen, al kan ik dat pas morgenochtend doen.

En omdat je het zo lief vraagt heb ik hier een lijstje met componenten voor je :wink:

XFX 780i
C2Q 9400 @ 3.6 Ghz
4 Gb Corsair Dominator 1066 mhz ( 5-4-4-12 )
Nvidia GTX 470
Thermalright 120 ( CPU Cooler )
Samsung Spinpoint F1

Daarnaast een DVD brander + een aantal system fans.
Gebruikersavatar
Daniel
Collega Helper
Berichten: 1252
Lid geworden op: 03 okt 2006 00:57

Cor.A schreef:Ik geef gewoon mijn argumenten over waarom ik denk dat het niet aan bijvoorbeeld de voeding ligt.
Aan jou dus om te vertellen waarom het volgens jou wel aan de voeding kan liggen.
Zonder de benodigde informatie kan ik hier natuurlijk niet op antwoorden. 8)

Het komt geregeld voor dat een voeding niet sterk genoeg is voor een systeem, de voeding doet het de eerste paar maanden tot jaren prima, maar deze zal altijd op zijn tenen hebben gelopen omdat die continue maar maximaal moet presteren. Als ik de componenten bekijk, zal de voeding het in principe aan moeten kunnen, wat voor merk voeding is het?

Ik heb geen idee of je ergens een gelijkwaardige (qua vermogen) voeding kunt vinden, probeer dat anders ook eens om het uit te sluiten. :)

In ieder geval lijkt me het enkel CPU + Memory laten draaien eerst een goede test... Ook graag onboard VGA gebruiken!


Ik hoor het wel :mrgreen:
Certified Ethical Hacker v9 | Systeem- en Netwerkbeheerder | Technisch beheer
I'm nothing but a head full of dreams, a stomach full of cheap liquor and a heart of gold.
Afbeelding

Terug naar “Hardware en Randapparatuur”