Welkom op ons forum!

Heb je een computerprobleem of een algemene vraag? Registreer een account op het forum, wij helpen je dan graag verder om het probleem vakkundig op te lossen.

Gebruikersavatar
Ayedail
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2012 20:46

Hoi, ik vroeg me af of het wel veilig is om back ups van je bestanden te maken op een externe harde schijf op het moment dat je computer misschien geinfecteerd is.
Is het op een manier mogelijk dat als je een externe harde schijf aansluit het virus of de malware zich daar naartoe verspreid ?
Zo ja, kun je dit voorkomen of achteraf verhelpen?
Ik twijfel nu dus inderdaad of ik een back up moet gaan maken van mijn (niet geinfecteerde) files, of dat ik moet hopen dat mijn interne harde schijf heel blijft gedurende het herstel van mijn laptop.

Lucas
Gebruikersavatar
nielsvds
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 06 jan 2006 16:58

Dag Lucas,

Malware kan automatisch gekopieerd worden naar een externe hardeschijf, memory stick. Wanneer autorun actief is op de computer, dan wordt automatisch de malware geïnstalleerd die misbruik maakt van de autorun functie. Het is veilig om de autorun functie in Windows uit te schakelen. Zodat malware hier geen misbruik van kan maken. Je kan daar software voor gebruiken. Op deze site worden de programma's genoemd die je kan gebruiken bij het puntje USB Protection tools.

De kans dat multimedia bestanden, tekstdocumenten, presentatie,rekenbladen, ... geïnfecteerd zijn is quasi onbestaande. Indien je enkel deze gegevens back-upt dan is er geen probleem.

Groeten
Niels

Terug naar “Hardware en Randapparatuur”