Welkom op ons forum!

Heb je een computerprobleem of een algemene vraag? Registreer een account op het forum, wij helpen je dan graag verder om het probleem vakkundig op te lossen.

Gebruikersavatar
M@ch5
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 mei 2010 17:36

Hallo,

Sinds enige tijd heb ik last van een 'stotterende computer'. Alles werkt prima verder en ik ben redelijk tevreden met de prestaties van mijn computer, maar iedere paar minuten blijft mijn computer even een halve sec. haperen, stotteren. Het duidelijkst is dit natuurlijk te merken bij filmpjes en muziek, maar eigenlijk maakt het niet uit wat ik op mijn computer doe, de hapering is altijd aanwezig.
Ik heb het idee dat deze problemen zijn ontstaan nadat ik een nieuwe voeding heb laten plaatsen. De oude is een tijd geleden kapot gegaan en heb ik in de computerwinkel laten vervangen. De jongen die dit deed maakte een opmerking dat de voeding die erin zat lichter of zwakker was dan de zwakste die ze hadden. Zou dit het probleem kunnen zijn van het 'stotteren' van de computer? Kan ik er nog iets aan doen om dit te verhelpen, want ik ga me er steeds meer aan storen.
Temperatuur en stof kunnen volgens mij de reden niet zijn. Destijds is alle stof eruit geblazen en heb ik zelf ook voorzichtig geprobeerd mijn computer stofvrij te maken. Ik heb een programma gedownload die mijn HDD's te scannen en de temperatuur te meten en die geven ook aan dat alles in orde is. Ik heb zover ik weet geen malware op mijn computer. Ik denk dus echt dat het aan de voeding ligt, maar als jullie nog andere ideeen hebben laat ik me graag helpen!

Alvast bedankt
M@ch 5
Gebruikersavatar
Dave
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 jun 2007 00:46

Hallo M@ch5 :)

Je analyse zou wel eens juist kunnen zijn. Mogelijk was het maximale voedingvermogen van je oude voeding te laag voor wat onderdelen nodig hadden. Dat kan instabiliteit veroorzaken.

Kan je me even de specificaties van je computer laten weten samen met het merk + typenummer van zowel je oude als nieuwe voeding?

Kan je het volgende even doen:
Download en installeer Speccy (een programma om te achterhalen welke hardware in jou pc zit).
Let op tijdens de installatie wordt gevraagd of je ook Google Chrome/Toolbar wilt installeren, sta dit niet toe!
Open het programma en kies File -> Publish Snapshot... (Nederlands: Bestand -> Publiceer Snapshot)
In het venstertje dat dan verschijnt kies je voor "Yes"
Vervolgens krijg je een link, die je naar het klembord kopieert en plakt in een volgende reactie hier.
Op die manier kunnen wij precies zien welke hardware aanwezig is in je systeem en hoe dit is geconfigureerd.

De gegevens van de voeding kan je softwarematig niet achterhalen, daarvoor moet je dus even je computer openen en op het etiket van de voeding kijken. Het merk + typenummer voldoen, daarmee kan ik zelf aan de slag.
Gebruikersavatar
M@ch5
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 mei 2010 17:36

Hey gekkedave, (leuke naam :D)

Het is al best een tijd geleden dat ik die voeding heb laten plaatsen. De oude voeding heb ik dus niet meer en zou niet direct weten welke dat geweest zou kunnen zijn.
Het merk + typenummer van de nieuwe is me verder ook niet gelijk gelukt. Toen ik de computer open maakte kon ik op de 3 zichtbare zijden geen etiket met merk of typenummer kunnen vinden. Ik heb een poging gedaan de voeding los te draaien, maar blijkbaar zat hij nog ergens vast, want ik kreeg hem zo niet los en durfde verder nog niet te hardhandig te werk te gaan (Ik weet hardwarematig niet erg veel nog). Wat ik weet is dat ik de voeding bij MyCom heb gekocht en dat het één van de zwakste was die ze daar hadden. Even op de site gekeken en ik denk (met matige betrouwbaarheid) me te kunnen herinneren dat ik de volgende heb gekocht:

Beschrijving: Cooler Master Elite Power 400WATT
Product ID: 297772
Model: RS400-PSAPI3-EU
Barcode: 4719512015124
Merk: Cooler Master
Product groep: Voeding
Extra beschrijving: Passive PFC,ATX12V 2.31

Mocht je het nummer alsnog graag 100% zeker willen hebben zoek ik op google wel even een paar filmpjes op hoe je de voeding uit zo'n kast haalt, maar dan zal ik morgen pas weer kunnen antwoorden, want dat gaat me vandaag niet meer lukken.

Link van speccy:
http://speccy.piriform.com/results/kgPh ... mUU2OClBit
Gebruikersavatar
Dave
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 jun 2007 00:46

Hallo M@ch5 :)

Je systeem heeft op stressmomenten zo'n 350W aan vermogen nodig. Als je dan weet dat je een voeding best niet meer belast dan 70% ben je er waarschijnlijk al een aantal keer fors over gegaan. Op dat moment heeft je voeding niet meer capaciteit en worden andere onderdelen tekort gedaan. Dat leidt tot schade, soms maar beperkt, maar soms ook van langere duur. Ik vermoed dus ook dat dit bij jou het geval is.
Het is goed mogelijk dat dit één enkel onderdeel is, maar voor hetzelfde geld is alles beschadigd of moederbord, processor en harde schijf.

Wat je kan doen is zelf aan de slag gaan en onderdelen vervangen. Ofwel een lokale computerwinkel binnen stappen, je probleem voorleggen en vragen of zij dit voor een schappelijke prijs kunnen controleren voor je. (Tip: overleg de prijs alvorens je je pc achterlaat, anders kom je mogelijk op torenhoge onderzoekskosten uit.)
Ofwel meteen een nieuwe configuratie aanschaffen, al is dat jammer omdat het probleem mogelijk ook niet supergroot is en er misschien met een andere processor of moederbord al veel verholpen is.

Groetjes,

Dave
Gebruikersavatar
M@ch5
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 mei 2010 17:36

Helemaal duidelijk! Mijn vorige voeding was dus nog zwakker waarschijnlijk en toen had ik ook al hardware problemen (Harde schijf kapot gegaan,en beeldscherm viel soms uit zonder aantoonbare reden). Het lijkt mij nu waarschijnlijk dat deze problemen dezelfde oorzaak hadden. Opzich vind ik het wel raar, want deze computer heb ik als een compleet pakket gekocht en dan zou je toch denken dat de onderdelen op elkaar afgestemd zijn, zeker voor de prijs die ik er destijds voor neer heb moeten leggen.
Ik ben in ieder geval heel blij dat ik toch iets heb geplaatst op dit forum voor wat me een klein probleem leek. Ik ga hier zeker iets mee doen!
Heel hartelijk bedankt voor de hulp!

M@ch 5
Gebruikersavatar
M@ch5
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 mei 2010 17:36

Ik heb zojuist het servicecentrum van de computerwinkel gebeld om me te laten informeren over de prijs van zo'n onderzoek en om tevens mijn probleem voor te leggen.
Deze man was er niet van overtuigd dat de voeding het probleem veroorzaakt zou kunnen hebben.
Hij beweerde dat een zwakke voeding enkel zou kunnen resulteren in uitvallen van de computer, wat de mijne dus niet doet.
Als er verder iets beschadigd zou zijn door de voeding, dan zou dit een constant probleem moeten geven en dus niet van die tijdelijke haperingen/stotteringen die bij mij voorkomen.
Verder beweerde de beste man die belasting van 350 watt maar zeer sporadisch voor zou kunnen komen, als alle onderdelen op 100% draaien. Een voeding van 400 watt zou volgens de man dus voldoende moeten zijn, omdat die piekmomenten zo zelden voorkomen, dat de voeding die ook nog wel zouden moeten kunnen trekken.
Hij kon verder niet verklaren waarom de problemen ontstaan zijn nadat in de nieuwe voeding erin heb laten zetten. Hij kon ook niet verklaren waarom de oude voeding en mijn oude harde schijf kapot zijn gegaan, waarschijnlijk had ik gewoon pech.

Ik heb meer dan 7 euro voor dit ene telefoongesprek moeten betalen (ik kreeg het niet voor elkaar om ze goedkoper te bereiken), maar toch vertrouw ik de beste man niet helemaal, ondanks dat dit gewoon zijn beroep is.
Het verhaal van gekkedave lijkt mij waarschijnlijker, maar ik ben toch aan het twijfelen geraakt! (sorry dave)
Daarom zou ik toch van anderen een advies willen horen, voordat ik geld uitgeef aan een sterkere voeding.
Die computer controle ga ik nog laten uitvoeren, blijkbaar kost die iets van 35 euro en dat heb ik er nog wel voor over.
Maar over die voeding zou ik graag nog meerdere meningen horen.

Met vriendelijke groet,
M@ch 5
Gebruikersavatar
Dave
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 jun 2007 00:46

Tja het is natuurlijk niet ideaal als je twee tegenstrijdige adviezen krijgt. Van op afstand is zo iets ook erg moeilijk te bepalen omdat je echt onderzoek zou moeten kunnen doen, zoals ik dat eerder ook al aangaf. 35 euro is niet veel, daarvoor zou ik die controle niet laten. Als het daarmee gemaakt is ben je altijd beter uit dan met een nieuwe configuratie.
Gebruikersavatar
M@ch5
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 mei 2010 17:36

De computer staat nu bij de winkel. De medewerker daar achter de kassa sloot een probleem met de voeding zeker niet uit. Hij wist me verder te verzekeren dat het uit de test naar voren zou komen als bleek dat de voeding te zwak was. Volgens een bepaald logboek kon hij al wel zien dat er aardig wat fouten voorkwamen, met name waren dit meldingen van dingen die niet op konden starten. Ik ben benieuwd wat eruit komt! In ieder geval goed dat hij wordt gecontroleerd, dus bedankt, nogmaals :)

Terug naar “Blauwe schermen en opstartproblemen”