Welkom op ons forum!

Heb je een computerprobleem of een algemene vraag? Registreer een account op het forum, wij helpen je dan graag verder om het probleem vakkundig op te lossen.

Gebruikersavatar
Vertigo1981
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2013 22:21

Dag allen,
De afgelopen periode heb ik nogal last van een "loeiende / stomende / blanzende" ventilator. Eentje die veel lawaai maakt, dus. M'n laptop (HP ProBook 5310) loopt ook nogal warm aan.

Ik heb dit in het verleden wel eens eerder gehad, maar toen was er (ik meen door een virus/trojan/malware) ook sprake van een hoog CPU-gebruik: vrijwel continu tussen de 80 en 100 %.

Nu lijkt het CPU-gebruik me vrij normaal. Meestal maar zo'n 10 %, soms oplopend tot 20 - 30 % als ik veel open heb, met af en toe wat pieken als ik een nieuw programma opstart. Dat is toch vrij normaal?

Waar zou de loeiende ventilator en oververhitting dan vandaan komen? Misschien toch een logje plaatsen? Of kan het ook in andere oorzaken zitten? Google leert me dat het ook kan komen door vuil in de laptop; is het inderdaad aan te raden 'm van binnen schoon te (laten) maken?

Bedankt alvast! 8)
Gebruikersavatar
Dave
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 jun 2007 00:46

Wat je best even kan doen is je laptop helemaal uitschakelen en de accu eruit halen. Dan met een compressor of luchtdrukspray busje in de koelopening spuiten. Vaak zie je dat er al na enkele maanden een stofophoping ontstaat in deze openingen. Ook de ventilator zelf kan je eens uitspuiten (voorzichting!) indien je daar goed bij kan. Veel van je problemen zullen dan al opgelost zijn.
De ventilator gaat nl. harder draaien afhankelijk van de temperatuur (ingebouwde sensor meet dit continu op). Wanneer warme lucht niet goed afgevoerd wordt blijft de ventilator steeds volle kracht draaien. Ook wanneer je processor amper in gebruik is.

Terug naar “Hardware en Randapparatuur”