Welkom op ons forum!

Heb je een computerprobleem of een algemene vraag? Registreer een account op het forum, wij helpen je dan graag verder om het probleem vakkundig op te lossen.

Gebruikersavatar
Phoeniks
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2013 18:14

Goeiemiddag,

Omdat mijn pc na jaren gebruik erg traag was geworden, ben ik deze week begonnen met het herinstalleren van Windows Vista vanuit de recovery disk. Dit heb ik in het verleden tweemaal eerder zonder problemen gedaan.

Echter nu loopt de installatie vast en loopt tegen een technische error aan.

Omdat Windows Vista niet werkte heb ik vervolgens geprobeerd XP te installeren. Na het inladen van de bestanden loopt ook XP vast (blauw scherm).

Vervolgens nog een poging gedaan met Windows 7, maar ook dit mislukt.

Ik vermoed dat de harde schijf corrupt is / beschadigd is. Slechts een vermoeden, ik kan dat niet onderbouwen, zo technisch ben ik niet.

Inmiddels, waarschijnlijk door de verschillende installatiepogingen, start de oude Vista ook niet meer op en blijft de pc hangen in de stap 'Boot from CD/DVD'.

Nu wil ik graag weten wat de mogelijkheden zijn om weer een werkend besturingssysteem te installeren?

Is het bijvoorbeeld mogelijk om de harde schijf te formatteren (zo ja, hoe?) om vervolgens de installatie weer te starten vanaf een schone harde schijf?
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Begin ermee te controleren of de HD in het bios nog herkend wordt.
Indien niet, dan is de HD overleden.
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
Phoeniks
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2013 18:14

Hoi Abraham54,
De HD wordt nog herkend :-)
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Dat op zich is een goed ding, maar de HD kan wel beschadigd zijn waardoor installaties vastlopen.
Met G-Parted (op Linux gebaseerd) kan je de HD op fouten controleren (Check): http://gparted.org/
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
Phoeniks
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2013 18:14

Op dit moment start Windows niet meer op. Start GParted op, wanneer ik deze heb gebrand op CD, vanaf de CD wanneer ik de PC opstart?
Gebruikersavatar
Phoeniks
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2013 18:14

Phoeniks schreef:Op dit moment start Windows niet meer op. Start GParted op, wanneer ik deze heb gebrand op CD, vanaf de CD wanneer ik de PC opstart?
Ja, dus :-) Ga er nu mee aan de slag.
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Ja, je moet boten vanaf de met G-parted gebrande CD.
Is G-Parted opgestart, dan heb je een keur aan mogelijkheden, waarvan jij de controlemogelijkheden doorvoert.
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
Phoeniks
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2013 18:14

Bedankt zover.

Ik heb G-Parted opgestart en een aantal opties geprobeerd:
- Ik heb een check gedaan op de partities. Ik gebruik drie partities: C: voor de installatie van het OS, D: voorgeïnstalleerde recovery partitie, E: voor data.
- Ik heb de C: partitie geformateerd en opnieuw de installatie uitgevoerd.
- Ik heb de C: partitie verwijderd, opnieuw aangemaakt en opnieuw de installatie uitgevoerd.

Bij uitvoeren van de recovery Vista DVD, die voorheen heeft gewerkt, treedt nog steeds de foutmelding 0x2001100200001005 op. Als ik daar op google kom ik heel veel soortgelijke problemen tegen (re-install, recovery van OS) maar helaas geen (eenduidige) oplossing.

Ben er minder van overtuigd dat de HD de oorzaak is. Echter de verschillende installaties (XP, Vista, Windows7) falen allen, dus lijkt het los te staan van deze installatie/recovery DVD's.
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Het hoeft niet de harddisk t zijn, het kan ook een fout in het werkgeheugen zijn.
Dus laten we dat nu testen: ik denk dat Mentest86 het makkelijst is.
Meer info: http://www.memtest86.com/
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
Phoeniks
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2013 18:14

De installatie van Vista is inmiddels gelukt :-)

Ik heb Vista gedownload en opnieuw op DVD gebrand en deze vervolgens zonder problemen geïnstalleerd. Uiteraard heb ik de originele registratiekey gebruikt.

Ik denk dat de recovery DVD beschadigd was. Het niet installeren van XP en Windows 7 zal een andere oorzaak hebben.

Bedankt voor je hulp.
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Heel vreemd dat je Vista nu wel zonder problemen kon installeren.
Is jouw Vista inmiddels weer Vista ServicePack 2?

Download Afbeelding Security Check
Downloadlokatie: Dit programma absoluut naar het bureaublad downloaden of anders naar het bureaublad verplaatsen!
SecurityCheck.exe opstarten:
  • Windows 2000 en Windows XP: dubbelklik op SecurityCheck.exe.
  • Windows Vista, Windows 7 en Windows 8 rechtsklik op SecurityCheck.exe en kies "Als Administrator uitvoeren".
  • Let op de instrukties in het zwarte venster.
  • Een Kladblok document genaamd checkup.txt dient automatisch open te gaan; sluit dit document via opslaan op het bureaublad.
  • Indien een van je veiligheidstools rapporteert, dat DIG.EXE het internet op wil, sta dit dan toe.
  • Voeg checkup.txt toe aan het volgende bericht.
  • Hoe u dat kan doen, leest u hier
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.

Terug naar “Windows”