Welkom op ons forum!

Heb je een computerprobleem of een algemene vraag? Registreer een account op het forum, wij helpen je dan graag verder om het probleem vakkundig op te lossen.

Gebruikersavatar
Vuurman
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 okt 2012 14:10

Goedemiddag beste helpers van Hijackthis,

Normaal gesproken kom ik hier alleen maar voor malware/virus problemen.
Waar ik zelf niet uit meer kan komen. Gelukkig is daar geen sprake van.
Want ik ben wel overtuigd dat m'n laptop redelijk schoon is.
Dat zijn wel de problemen die de meeste frustraties teweegbrengen.

En dit probleem waar ik nu deze week tegen aangelopen ben.
Heeft met de toetsenbord van deze laptop te maken, lenovo y500.
Heb 'm al bijna 4 jaar, en 1 keer vond ik het nodig om 'm helemaal open te maken.
En te disassembleren om te kijken of er nog genoeg koelingspasta aanwezig was op de CPU.
Hij werd toen erg warm elke keer en ik dacht toen aan stof in de laptop-fans.
Het was wel onverstandig want hij was van binnen best wel schoon.
Toen heb ik de laptop wel gelukkig weer op de juiste manier in elkaar gezet.
Want hij werkt nog wel, alleen deed de ingebouwde speaker het niet meer.
Maar wel muziek met een headphone jack erin. Dus ik kon er wel mee leven verder.
En ik ben een paar schroefjes hier en daar vergeten.
De oorzaak was toen achteraf volgens mij wel gerelateerd aan kwaadwillende software.

Al goed en wel, doet hij het verder wel prima, alles start op, zie geen vervelende reclames of andere narigheid. Geen gekke processen waar die in blijft hangen of niet kan uitkomen.
Kost alleen moeite om dit goed te typen.

Echter zit ik nu met dit toetsenbord mankement. Wat ik zelf gedaan & geprobeerd heb.
Is het toetsenbord zelf even op te lichten, en langs de fysieke toetsen zelf met een kwastje te borstelen. Want er zat wel wat vuil tussen, volgens mij scheelde het wel iets, maar niet opgelost.
Ben wezen googlen naar een losse laptop toetsenbord van de Lenovo y500.
Heb diverse Nederlandse webshops en websites doorzocht. Maar vrijwel niet beschikbaar voor dit merk.
Op Engelse en Amerikaanse websites wel. Maar dan moet ik 'm laten shippen en 45 dagen wachten.

Om voor de goede orde even een voorbeeld van 't probleem te demonstreren.
Heb ik in wordpad een pagina vol getypt met alleen gebruik van de 'i' 'k' 'e' toetsen gemaakt.
Daar een screenshot van gemaakt en even geupload voor jullie. Hier:
Image

Overigens komen die vreemde tekens niet alleen met de drie bovenstaande toetsen.
Maar wel meer frequent was me opgevallen. Maakt ook niet uit in welk programma of applicatie ik typ.
Er worden ook andere dingen gedaan zoals ctrl+f, terug gaan naar vorige pagina nu ik hier typ, capslock aan etc..

Nou is er natuurlijk in die 4 jaar dat ik de laptop gebruik weleens wat over het toetsenbord gegaan wat betreft vloeibare substanties. Maar geen overdreven dingen zoals hele glazen of iets. Ik sluit alleen niet uit dat het toetsenbord helaas gecorrodeerd is. :oops: :cry:

Verder had ik ook de trackpad van m'n laptop uitgeschakeld, maar geen succes.
De belangrijke updates van windows voor deze maand zijn ook aan 't installeren.

Nou de oplossing, het ideaalste waar ik aan zat te denken.
Was een nieuw los toetsenbord bestellen die compatibel was met mijn laptop.
Dan naar een pc winkel gaan en aan hun vragen of ze die voor me aan willen sluiten.
Gooi ik er ook wat extra geheugen bij en dat ze alles even van de hardware na lopen en schoonmaken.
Vergeten schroefjes erin draaien zodat alles weer strak zit. Dan hoef ik me over de hardware komende tijd geen zorgen te maken. Want ik wil 'm niet zelf nog eens openmaken. zou wel lukken als 't echt moest. En extra ram erin zetten hoef je niet diep voor te gaan, zit achter de accu.

Zou ik dan het beste een laptop keyboard laten verschepen? Of zijn er ook andere laptop keyboards die misschien compatibel zijn met lenovo? En dan tot die tijd maar even met een usb keyboard of bluetooth keyboard uithouden. Liefst wil ik gewoon een vervanging van het keyboard van m'n laptop.
Want om nou overal een los toetsenbord mee te zuilen als ik m'n laptop meeneem, doe ik liever niet.

Misschien heeft iemand anders nog andere tips of ideeen of oplossingen?

het bedrijf waar ik 'm kan laten repareren doet het wel voordelig, eenmalig 55 euro.
Enkel zullen ze ook de prijzen van componenten die bestelt moeten worden daar exclusief bij rekenen.
Dus dan bestel ik die componenten liever zelf en geef ik het wel aan hun.

Nou excuus voor het lange verhaal, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
En iemand me kan helpen. Er is verder geen nood bij. kan alleen niet gamen, en de W'A'S'D opdruk van de toetsen is er helemaal vanaf gesleten, ctrl + shift ook. Het is tevens ook een backlight toetsenbord, ook al is de backlight niet meer aanwezig. lCtrl + Shift ook geen oplossing.


Bij voorbaat dank
Gebruikersavatar
abbs
Site Admin
Berichten: 2369
Lid geworden op: 18 jan 2011 18:27

Hallo,

In dit verhaal geef je zelf al zo'n beetje het antwoord.
Als een los USB-Toetsenbord het wel doet dan ligt het aan je laptop toetsenbord en ja dan is aan jou de keus om die te laten vernieuwen.
Of zelf opnieuw plaatsen: http://pclooptvast.nl/laptop-toetsenbor ... op-laptop/ .
Je kan eens proberen de drivers te vernieuwen of eens met MalwareBytes scannen om alles verder uit te sluiten.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Goed geholpen hier overweeg een donatie: of plaats hier een bedankje.

Terug naar “Hardware en Randapparatuur”