Welkom op ons forum!

Heb je een computerprobleem of een algemene vraag? Registreer een account op het forum, wij helpen je dan graag verder om het probleem vakkundig op te lossen.

Gebruikersavatar
d'Arque
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 sep 2006 15:20

Bij een vriendin van mij is de router 'zomaar' stuk gegaan. Nu heeft iemand een andere router geplaatst, maar zonder er verder iets mee te doen. Kan dit, of moet je een router eerst configureren? Met andere woorden, wat moet je doen als je router het begeeft en je een andere wilt plaatsen?
Gebruikersavatar
Pimmerd
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 06 mar 2006 21:11

Bij ons deed internet het inderdaad niet na het plaatsen van de nieuwe router. Je moet eerst even de router configureren. Ga daarvoor naar 127.0.0.1. in je internet brouwser en login met het wachtwoord (staat meestal in het boekje) Daar kan je je instellingen veranderen.
Gebruikersavatar
d'Arque
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 sep 2006 15:20

Dank DJ Impossible. Geldt dat adres voor ieder type en merk router?
Gebruikersavatar
Thor
VIP
Berichten: 1083
Lid geworden op: 15 dec 2005 11:35
Contacteer: Website

Neen d'Arque,

Vaak moet je in je browser naar een intern adres - meestal 192.168.x.x - surfen om in te loggen op de configuratieprogramma.
Kijk eens de installatiehandleiding na.

Het betreft toch geen draadloze router :?
Want in dat geval ben je momenteel eventjes als dhcp server aan het fungeren voor iedereen dicht in jullie buurt. Een "open" netwerk is interessant, maar niet voor diegene die de rekening moet betalen. 8)
Vragen en antwoorden horen in uw topic, PM wordt niet beantwoord.
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
d'Arque
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 sep 2006 15:20

Nee, zo erg is het niet, en buiten dat, het is geen draadloze. Ik zal eens kijken of ik die handleiding kan achterhalen, en zo niet, dan zal ik op de site van de fabrikant vast wel het nodige kunnen vinden lijkt me. Dank. Nu zal ik ongetwijfeld ernstig sukkelig klinken, want van netwerken heb ik nog maar weinig kaas gegeten, maar moet ik die router ook nog apart op iedere eraan verbonden pc configureren? En als ik er een switch tussen zet, moet ik daar dan ook nog iets mee? Het is zo dat er meer aansluitingen dan IP-adressen zijn, de IP-adressen zullen dus moeten worden gedeeld. Heeft iemand daar nog tips voor? Oh, en als ik teveel vraag, hoor ik het wel, hehehe :oops:
Gebruikersavatar
Thor
VIP
Berichten: 1083
Lid geworden op: 15 dec 2005 11:35
Contacteer: Website

Hoeveel PC's heeft jouw vriendin dan wel ??? :shock:

Op een standaard modemrouter zitten meestal al 4 out-poorten :?

Je router configureer je slechts 1 x, vanop om het even welke PC die er via kabelverbinding rechtstreeks op is aangesloten.
Daarna werkt de router (normaal gezien) als doorgeefluik :
je internetlogin en paswoord worden opgeslagen in de router, die daardoor een continue verbinding met je provider maakt en een IP-adres krijgt,
anderzijds gaat de router een serverfunctie genereren en daarbij zelf een intern netwerk opzetten met alle PC's die erop aangesloten zijn en die allemaal een IP-adres krijgen van die DHCP-server, uit een andere range.

En neen, indien je er een wat modernere hubswitch achter zet, moet je verder niets doen : je plugt je netwerkkabel gewoon in één van de 8 of 16 poorten en de rest fungeert allemaal als out-poort.
Vragen en antwoorden horen in uw topic, PM wordt niet beantwoord.
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
d'Arque
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 sep 2006 15:20

Mijn vriendin heeft maar een pc, maar ze woont in een studentenhuis... Die aansluiting bestaat daar uit vier IP-adressen, zo is dat nu eenmaal geregeld in het pakket dat ze afnemen, en daar moeten meer dan vier pc's aan gekoppeld worden...

Terug naar “Hardware en Randapparatuur”