De Anti Spyware Coalition (een samenwerkingsverband tussen o.a. Microsoft, Lavasoft en verschillende antivirus-bedrijven) heeft de eerste versie van de definitie van Spyware vrijgegeven:
http://www.antispywarecoalition.org/new ... 7press.htm
Software bedrijven kunnen aan de hand van het risico-model bepalen of hun software "spyware" is.
Dit heeft voor zichzelf "legitiem" noemende pay-per-click advertentiebedrijven verstrekkende gevolgen.
"Nette" software wordt geacht bij de installatie een EULA voor te leggen, de mogelijkheid te geven de installatie af te breken en een uninstaller te leveren op een te verwachten plek (bijvoorbeeld start - configuratiescherm - software), die alle componenten volledig verwijdert.
Voor iemand die zo onverstandig is om de EULA niet te zien of weg te klikken zonder te lezen en daardoor een startpagina-veranderaar of pop-up-leveraar (mee)installeert, kan in dat geval de ongewenste software weer verwijderen door die simpelweg te deinstalleren.
Software die zich installeert op een "sneaky" manier als driveby-installatie, het exploiteren van een lek of als "bundle" bij andere software (zonder dat dat vermeld wordt en de mogelijkheid wordt gegeven deze niet mee te installeren), wordt zonder meer als "spyware" betiteld.