Welkom op ons forum!

Heb je een computerprobleem of een algemene vraag? Registreer een account op het forum, wij helpen je dan graag verder om het probleem vakkundig op te lossen.

Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Fijn zo.
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
ThisisME
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 mei 2013 12:26

Ik had gehoopt dat het over zou zijn nu de temperatuur flink is gezakt, maar niets is minder waar.
Ik denk dat het mijn harde schijf is waar de problemen vandaan komen.
Ik breng hem van de week wel naar de zaak waar ik hem vandaan heb, ik zou niet weten wat het anders zou moeten zijn..
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Doe het volgende dan maar:

Welk programma: CrystalDiskInfo
Waarvoor/waarom: controle van van SMART-gegevens van de harddisk(s)
Moeilijkheidsgraad: geen.
Download CrystalDiskInfo hier


Afbeelding


Installeer het tool en start vervolgens CrystalDiskInfo
N.B. vink wel de meeliftende software uit, indien je niet wenst dat dit ook wordt geïnstalleerd.

Het tool leest daarop de SMART-gegevens van de aangesloten harddisks.
Is de kleur Blauw - dan volledig gezond.
Is de kleur Geel - dan zijn er problemen.
Is de kleur Rood - dan de HD z.s.m. vervangen.

Bij SSD's wordt ook de gezondheidstoestand van de SSD's vermeld (Health)
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
ThisisME
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 mei 2013 12:26

Hij geeft aan dat er problemen zijn, maar snap niet wat voor:
Bij C5 (geel) geeft hij het volgende aan: Current pending sector count
De rest is blauw
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Current pending sector count wil zeggen dat er oppervlakteproblemen zijn.
En doordat daardoor er lokatiefouten kunnen ontstaan in de MFT van Windows krijg je dus problemen in Windows zelf.
Je kan het zien als eerste gegeven dat de HD aan het afsterven is.
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
ThisisME
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 mei 2013 12:26

Bij SSD's wordt ook de gezondheidstoestand van de SSD's vermeld (Health) <---- dat kan ik nergens vinden...
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Als je een gewone Harddisk gebruikt, zoals in jouw geval, dan is dat logisch dat je niet de gezondheid van een SSD kan aflezen!
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
ThisisME
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 mei 2013 12:26

Ik ben alvast voor de zekerheid mijn foto's e.d aan het verplaatsen naar een andere schijf en zag dat hij die ook meteen meepakte, daar geeft hij ook een fout aan: Reallocated sectors count Kunt u mij zeggen wat dat beketend??

Mvg
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Ook in dat geval zijn er dus op de oppervlakte van de discs corrupte sectoren.
Count of reallocated sectors. When the hard drive finds a read/write/verification error, it marks that sector as "reallocated" and transfers data to a special reserved area (spare area). This process is also known as remapping, and reallocated sectors are called "remaps". The raw value normally represents a count of the bad sectors that have been found and remapped. Thus, the higher the attribute value, the more sectors the drive has had to reallocate. This allows a drive with bad sectors to continue operation; however, a drive which has had any reallocations at all is significantly more likely to fail in the near future.[2] While primarily used as a metric of the life expectancy of the drive, this number also affects performance. As the count of reallocated sectors increases, the read/write speed tends to become worse because the drive head is forced to seek to the reserved area whenever a remap is accessed. If sequential access speed is critical, the remapped sectors can be manually marked as bad blocks in the file system in order to prevent their use.
Hoe oud zijn deze Harddisks al?
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
ThisisME
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 mei 2013 12:26

Ik heb ze tegelijkertijd met de pc gekocht, 3 jaar geleden..
Het nadeel van de eerste schijf is dat daar mijn windows besturingssysteem op zit, weet niet als ik zelf nieuwe schijven haal dit gemakkelijk daarop te zetten is...
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Drie jaar geleden werd er nog 5 jaar garantie verstaop HD's gegeven.

Of het verstandig is om via een systemimage jouw huidige Windows over te zetten op een nieuwe harddisk, betwijfel ik.
Dit omdat Windows wel degelijk beschadigd kan zijn.

Dat kan je overigens nu al testen: ga naar Start en typ in de zoekregel cmd - bovenaan in het startmenu zie je nu de betreffende snelkoppeling.
Klik deze snelkoppeling met rechts aan en kies voor Als administrator uitvoeren.

In het zwarte venster typ je nu sfc /scannow gevolgd door indrukken van de Entertoets.
Denk wel aan de spatie na 'sfc'.
In het zwarte venster zie je vervolgens de voortgang van de scan.
SFC (SystemFileChecker) houdt in dat systeembestanden gecontroleerd worden op juist funktioneren, zo nodig volgt reparatie.
Let goed op de laatste meldingen in het venster: indien aangegeven wordt, dat herstel afhankelijk is van opnieuw opstarten, doe dit dan.

Is de scan klaar en hoeft er niet gerebooted te worden, typ je Exit gevolgd door indrukken van de Entertoets.
Laat wel weten wat het resultaat van de scan is.
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
ThisisME
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 mei 2013 12:26

Hij geeft aan dat er fouten zijn gevonden, maar dat ze niet allemaal kunnen worden hersteld.
Hij heeft een log aangemaakt, maar deze kan ik niet openen, toegang geweigerd..
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Dus dat betekent dat je beter een schone nieuwe installatie van Windows doet op de nieuwe HD!
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
ThisisME
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 mei 2013 12:26

Dat cdtje ervan heb ik nog.
Kan ik dan gewoon mn schijven eruit halen, nieuwe erin doen en dan de installatiecd erin stoppen?
Ik heb hier geen ervaring mee omdat mn schijven normaal langer meegingen en ik geen cd nodig had maar gewoon op een knop moest drukken en hij alles opnieuw erin ging zetten.

Er zitten nu 2 Samsung schijven in, welke schijf gaat er nu lang mee?
Ik vind 3 jaar nl. nog zo kort of komt het misschien ook omdat hij erg intensief gebruikt wordt?
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Snuffel hier maar eens rond: https://www.alternate.nl/html/product/l ... =7&lk=4194

Vermoedelijk door continue warmte ontwikkeling, dat de HD's dus die problemen hebben gekregen.
Dat is merk onafhankelijk.
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.

Terug naar “Software en Algemene vragen”