Welkom op ons forum!

Heb je een computerprobleem of een algemene vraag? Registreer een account op het forum, wij helpen je dan graag verder om het probleem vakkundig op te lossen.

Gebruikersavatar
Robocops
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jun 2011 10:23

Beste lezer,

Ik heb ooit van de notebook van mijn vriendin een herstel-/opstart bestand gemaakt op een externe hd en deze bestanden vervolgens naar een hd van mijn eigen pc gekopieerd. Het gaat hier niet om 1 ISO-bestand, maar om mappen met de namen BOOT, EG, Image en SOURCES. Verder staat het bestandje BOOTMGR er nog bij. In alle mappen bevinden zich weer andere mappen en bestandjes, alleen in de map Image bevinden zich (gecomprimeerde) bestanden met de namen ENX101H_WW_W71S_32H_01.03.WIM, ENX101H_WW_W71S_32H_01.032.WIM en ENX101H_WW_W71S_32H_01.033.WIM. Deze 3 bestanden zijn ongeveer 8Gb groot, en ik denk dat ze o.a. alle documenten van destijds bevatten (veel foto's). Intussen is er een nieuwe installatie op de pc van mijn vriendin uitgevoerd via de verborgen recovery bestanden op haar eigen hd. Ik ben nu dus alle foto's en overige bestanden kwijt. Ik heb geprobeerd om via systeemherstel deze bestanden terug te zetten, maar de pc herkend ze niet als herstel- of backup bestanden. Verder heb ik geprobeerd om een usb hd bootable te maken door in de cmd modus de opdrachten diskpart, list disk, select disc 1, clean, create partition primary, select partition 1, active, format fs=NTFS, assign en exit te geven. Omdat ik nergens de file bootsect.exe kon vinden heb ik deze van internet gedownload en op mijn eigen pc gezet. Vervolgens weer via cmd naar de map gegaan waar ik de bootsect file in had gezet en het commando bootsect/NT60 M: gegeven, waarin M: de usb hd is. Daarna de complete map hiernaartoe gekopieerd waarin alle mappen en bestanden staan zoals in de eerste regels zijn genoemd en de hd op de notebook van vriendin aangesloten. Vervolgens in de BIOS van de notebook van vriendin de usb hd als 1st boot device ingesteld en de interne hd als 2nd boot device. De notebook blijft echter vanaf de interne hd opstarten en slaat de usb dus over, althans hij zijt er geen opstart software op staan.
Kan iemand mij zeggen wat ik fout doe of hoe ik in ieder geval de documenten van haar weer tevoorschijn kan toveren? Alvast bedankt voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,
Rob
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Als ik het goed begrijp, heb je via de Windows Back-up een Systeem-image aangemaakt en dit na verplaatsen in jouw PC uitgepakt?

In ieder geval had je de image op de externe HD moeten laten staan en deze met het notebook moeten verbinden.
Verder had je het notebook moeten opstarten vanaf de gemaakte Systeemherstelschijf-CD moeten booten.

Dan had je alles kunnen terugzetten.
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
Robocops
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jun 2011 10:23

@Abraham54:
Bedankt voor je reactie. Ik had de externe hd weer voor andere zaken nodig en dacht dat ik die bestanden ook op een andere hd kon bewaren, dus vandaar. Wat ik graag wil weten is of ik de bestanden die ik nog heb kan gebruiken om de foto's e.d. weer terug te krijgen. Ik heb inmiddels die gecomprimeerde bestanden uitgepakt met 7zip en er komen dan een heleboel andere mappen tevoorschijn. 1 van die mappen heet files en hierin zitten weer zo'n 63000 bestandjes met de extensie .tekst. Ik vermoed dat hier de foto's bij zitten. Nog iemand suggesties voor me?
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Een Image is iets anders dan een gecomprimeerde back-up.
Ik kan je niet garanderen, dat die foto's nog boven water komen - maar probeer maar of je met verdere decomprimeerakties iets bereikt.
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
Robocops
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jun 2011 10:23

Sorry, maar in mijn uitleg van zojuist zit een foutje:
De 63000 bestandjes zijn van het type "bestand" en er staat bij elk bestandje alleen maar een nummer voor. Als ik zo'n bestandje verder uitpak komen er 3 andere bestandjes en een map tevoorschijn:
- Map met naam .RSRC met daarin weer 4 mappen met elk een heel klein bestandje.
- .data (DATA-bestand)
- .reloc (RELOC-bestand)
- bestand zonder naam TEXT-bestand. Dit bestand is het grootste in verhouding met de rest. Als ik het open krijg ik heel veel onsamenhangende tekens waar verder niets uit te lezen valt.

De eerder uitgepakte bestanden van 8 Gb bevatten o.a. de mappen program files, windows, users en documents and settings. verder komen daar o.a. de bestandjes autoexec en config.sys nog uit. Ik hoop dat er toch nog een manier is om alles weer terug te krijgen. Verder kan ik niets meer uitpakken.

Groeten,
Rob

Terug naar “Windows”