Welkom op ons forum!

Heb je een computerprobleem of een algemene vraag? Registreer een account op het forum, wij helpen je dan graag verder om het probleem vakkundig op te lossen.

Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Heb jij al rescue-dvd's aangemaakt?
Zo niet dan dit doen.

Want ik adviseer je een nieuwe HD in jouw notebook te installeren en vervolgens middels de rescue-DVD's Windows opnieuw te installeren.
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
Janderman
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2009 22:58

Het gekke is dat na 20x stekker de in/uit het systeem gewoon zonder foutmeldingen opstart en vervolgens de halve probleemloos werkt, zonder conflicten.

Ik vraag me af of het niet aan de bios ligt. Kan dat ?
Via de Asus site kan ik een eerdere biosversie installeren. Mijn idee is dan omm vervolgens weer de nieuwste biosversie erop te zetten, die zit er nu op. Zou dat iets op kunnen lossen ?

Verder heb ik hier een recovery CD van windows liggen. Kan ik daar nog wat mee voordat ik een nieuwe harde schijf ga kopen ?
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Indien je met die recovery-DVD naast een nieuwe installatie ook een reparatie-installatie kan doen - raad ik dat eerst aan.
Is dat gelukt dient Windows wel weer geheel geupdated te worden.

Een andere vraag: hoe warm wordt jouw notebook?
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
Janderman
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2009 22:58

De laptop wordt niet heel warm, gemiddeld zo'n 35 graden. Ventilator blaast zachtjes geen zware geluiden. Het probleem zit hem echt in de 1e opstartfase, voordat Windows in beeld komt.
Waar de oorzaak nu precies zit is me een raadsel.
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Vermoedelijk dat in het opstartgebied de re-allocated clusters zitten!

Laten bezien op optimalisering verbetering teweeg brengt.

Stap •1•
Welk programma: TFC.
Waarvoor/waarom:grondige reiniging van Windows.
Moeilijkheidsgraad: geen.
Download: Download TFC naar je bureaublad (klick)

TFC opstarten:
Windows 2000 en Windows XP: dubbelklik op TFC.exe[/b.
Windows Vista en Windows 7: rechtsklik op TFC.exe en kies "Als Administrator uitvoeren".
  • Niet schrikken - het tool sluit alle lopende programma's - ergo: verzeker je dus ervan, dat je werk al is opgeslagen!
  • Vervolgens klik je op de knop Start om de scan te starten. Deze scan kan kort of langer duren, wees geduldig en laat TFC zijn taak doen en wacht to TFC klaaar is.
  • Indien TFC klaar is, dan komt de melding dat de computer opnieuw opgestart wordt.
  • Gebeurt het afsluiten niet automatisch, start dan zelf de computer opnieuw op.
  • Noot: TFC vertoont geen log en je mag het tool blijven gebruiken!
Stap •2•
Download en installeer O&O Defrag Free Edition, te verkrijgen als 32-bit- dan wel 64-bit editie - Downloadlink

Start O&O Defrag Free Edition, deze gratis defragmenteerder werkt efficiënter dan het Windows tool.
Standaard is "Smart defrag" al ingesteld, dit houdt in dat veel gebruikte bestanden naar voren worden geplaatst waardoor alles sneller gaat!
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
Janderman
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2009 22:58

Abraham, ik heb TFC en O&O beiden uitgevoerd, maar helaas.
Pas na 15-20x stroom eraf doet hij het weer.
Zonder foutmelding of andere problemen.
Gebruikersavatar
Janderman
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2009 22:58

Bij die recovery CD heb ik 3 keuzes:
1. windows alleen herstellen naar de eerste partitie
2. Windows herstellen naar de hele harde schijf
3. Windows herstellen naar de hele harde schijf met 2 partities (c=60% en d=40%)

Bovenstaande zegt mij niets, dus de vraag is hoe bepaal ik eigenlijk mijn keuze ?
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Ik vraag me af wat de recovery CD met herstellen bedoeld.
Is dat Windows enkel opnieuw installeren, waarbij de rest aanwezig blijft, dus een reparatie of wordt er bedoeld dat er een volledig nieuwe installatie gedaan wordt, inclusief formatteren.

Ik zou dus zelf voor optie 1 kiezen - maar eerst mijn persoonlijke data naar een veilige lokatie kopiëren.
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
Janderman
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2009 22:58

Hallo Abraham,

Even een update.
Ik heb windows opnieuw geïnstalleerd via F9. Op de schijf bleek ook een mogelijkheid tot recovery.
Dit heeft geen verbetering gebracht.
Na het installeren leek alles perfect, maar de schijf heeft nog steeds 1 reallocated volgens de controle. Verder startte hij weer moeizaam op, pas na meerdere keren stroom erop/eraf.

Voor de recovery heb ik nog geprobeerd om via AL RECOVERY een aantal DVD's te branden, maar kreeg een foutmelding: "Er is een uitzondering opgetreden tijdens het branden. DVD1 moet opnieuw worden uitgevoerd".
Dit is dus ook niet gelukt.
Nu heb ik nog wel DVD's liggen die ik gebrand heb nadat ik hem nieuw uit de doos haalde, maar als ik die DVD's in de recorder doe en ik kijk wat erop staat, dan geeft hij niet aan dat er iets opstaat.

Bij systeemschijfherstel was er een mogelijkheid om een DVD te branden, maar ook dit was zonder succes, want ik kreeg het bericht: " Het schrijven is mislukt, omdat het station foute informatie heeft geretourneerd die niet kan worden hersteld ( 0xc0aa0301)""

Na dit alles heb ik je advies opgevolgd en een nieuwe harde schijf besteld. Deze komt in de loop van deze week binnen.
Nu heb ik een vraag: kan ik nog iets doen met format C en dan opnieuw Windows installeren ? Gewoon om te zien of dat nog iets uithaalt ? Zo ja, hoe doe ik dat ?
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Je bedoelt met het installeren middels DVD-recovery.

Afbeelding


Zodra je dus bij de nieuw-installatie bovenstaand scherm krijgt, klik dan op Stationsopties (geavanceerd).

Daarmee krijg je de beschikking over diverse gereedschappen om de HD te kunnen bewerken.

Alleen de C-partitie bewerken!
Omdat te activeren klik je even dat gedeelte van de HD aan!
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
Janderman
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2009 22:58

Kan er ook gewoon iets mis zijn met de bios ?
Kan ik veilig een andere bios via asus site erop zetten en dan weer de huidige via asus erop zetten ?
Welk risico loop ik als halverwege het scherm op zwart of blauw gaat ?
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Het Bios upgraden naar de laatse versie is natuurlijk aan te raden.
Alleen Asus doet dat moeilijker dan anderen.
Behalve het nieuwe bios-bestand heb je dus ook de bios-flashsoftware van Asus nodig.
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
Janderman
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2009 22:58

de nieuwe harde schijf is binnen. het lukt niet om de recovery dvd van asus te gebruiken vanwege foutmelding : cannot load imagex 0 from src wim file.
is het veilig om met win to bootic.com een usb te maken ?
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Zie: http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id= ... uage=en-us

Neem maar contact op met Asus hierover.
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.

Terug naar “Blauwe schermen en opstartproblemen”