Welkom op ons forum!

Heb je een computerprobleem of een algemene vraag? Registreer een account op het forum, wij helpen je dan graag verder om het probleem vakkundig op te lossen.

Gebruikersavatar
Willyt53
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 27 dec 2013 13:08

Hallo,
Nog niet zo lang geleden heb ik deze laptop gekocht en nu al staat er iets op wat ik niet geinstalleerd heb, het betreft Mobogenie.
Ik heb op internet opgezocht wat het was en las dat dit zo snel mogelijk verwijderd dient te worden. Kunt u mij helpen?
Bvd
Willy
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Mobogenie is meegelift met het installeren van software die in een wrapper zat.
Mogelijk heb jij nog veel meer adware in jouw Windows zitten.

Graag de drie logs in één keer bijvoegen.

Stap •1•
Download Afbeelding AdwCleaner by Xplode naar het bureaublad.
  • Sluit alle openstaande vensters.
  • Dubbelklik op AdwCleaner om hem te starten.
  • Windows Vista, 7 en 8 gebruikers dienen de tool als "administrator" uit te voeren,
  • Door middel van de rechtermuisknop en kiezen voor Als Administrator uitvoeren.
  • Klik vervolgens op Scan.
  • Klik vervolgens op Clean als er items zijn gevonden.
  • Klik bij Herstarten Noodzakelijk op OK
Nadat de PC opnieuw is opgestart, opent meestal een logfile.
Anders is het hier terug te vinden C:\AdwCleaner\AdwCleaner[S0].txt.

Logbestand plaatsen
  • Voeg het logbestand met de naam C:\AdwCleaner\AdwCleaner[S0].txt als bijlage toe aan het volgende bericht.
  • Hoe u een bijlage kunt toevoegen aan het bericht leest u hier.
Stap •2•
Download de Afbeelding Junkware Removal Tool by Thisisu naar je bureaublad.
Schakel de antivirus- en antispywareprogramma's uit, mogelijk kunnen deze conflicteren met JRT
(hier of hier) kan je lezen hoe je de gebruikte beveiligingssoftware kunt uitschakelen.
  • Dubbelklik op JRT.exe om de tool te starten.
  • Windows Vista, 7 en 8 gebruikers dienen de tool als "administrator" uit te voeren door middel van de rechtermuisknop en kiezen voor Als Administrator uitvoeren.
  • Het tool zal aansluitend het systeem scannen.
  • De scan kan afhankelijk van de computersysteemspecificaties soms vrij lang duren, wacht geduldig af.
  • Indien de scan gereed is, zal er een logje (JRT.txt) op het bureaublad opgeslagen worden en automatisch worden geopend.
  • Post de inhoud van deze log in je volgende bericht als bijlage.
Stap •3•
Download Afbeelding MalwareBytes' Anti-Malware(mirror)(website) en sla het op je bureaublad op.

Zorg dat er na de installatie een vinkje is geplaatst bij:
  • Update MalwareBytes' Anti-Malware
  • Start MalwareBytes' Anti-Malware
  • Je krijgt hier ook de keuze om de evaluatie versie van MBAM te gebruiken, indien je dit niet wilt vink dit dan uit.
Klik daarna op "Voltooien".
De databaseupdate zal gedownload en geïnstalleerd worden.

Bij problemen!!! (Lees de onderstaande instructies)
  • Zodra het programma gestart is, ga dan naar het tabblad "Instellingen".
  • Vink hier aan: "Sluit Internet Explorer tijdens verwijdering van malware".
  • Daarna: "Scanner Instellingen". Onderaan bij "PUP" kiezen voor "Weergeven in scan resultaten - selecteren voor verwijdering".
  • Ga daarna naar het tabblad "Scanner", kies hier voor "Snelle Scan".
  • Druk vervolgens op de knop "Scannen" om de scan te starten.
  • Het scannen kan een tijdje duren, wees dus geduldig.
  • Wanneer de scan voltooid is, klik op OK, daarna "Bekijk Resultaten" om de resultaten te zien.
  • Zorg ervoor dat daar alles aangevinkt is, daarna klik op: "Verwijder geselecteerde".
  • Na het verwijderen zal een log openen en zal er gevraagd worden om de computer opnieuw op te starten.
  • Herstart de computer indien nodig en post hierna de log als bijlage in het volgende bericht.
Het log wordt automatisch bewaard door MalwareBytes' Anti-Malware en kan worden teruggevonden door op de "Logs" tab te klikken in het programma.
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
Willyt53
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 27 dec 2013 13:08

Abraham54 schreef:Mobogenie is meegelift met het installeren van software die in een wrapper zat.
Mogelijk heb jij nog veel meer adware in jouw Windows zitten.

Graag de drie logs in één keer bijvoegen.

Stap •1•
Download Afbeelding AdwCleaner by Xplode naar het bureaublad.
  • Sluit alle openstaande vensters.
  • Dubbelklik op AdwCleaner om hem te starten.
  • Windows Vista, 7 en 8 gebruikers dienen de tool als "administrator" uit te voeren,
  • Door middel van de rechtermuisknop en kiezen voor Als Administrator uitvoeren.
  • Klik vervolgens op Scan.
  • Klik vervolgens op Clean als er items zijn gevonden.
  • Klik bij Herstarten Noodzakelijk op OK
Nadat de PC opnieuw is opgestart, opent meestal een logfile.
Anders is het hier terug te vinden C:\AdwCleaner\AdwCleaner[S0].txt.

Logbestand plaatsen
  • Voeg het logbestand met de naam C:\AdwCleaner\AdwCleaner[S0].txt als bijlage toe aan het volgende bericht.
  • Hoe u een bijlage kunt toevoegen aan het bericht leest u hier.
Stap •2•
Download de Afbeelding Junkware Removal Tool by Thisisu naar je bureaublad.
Schakel de antivirus- en antispywareprogramma's uit, mogelijk kunnen deze conflicteren met JRT
(hier of hier) kan je lezen hoe je de gebruikte beveiligingssoftware kunt uitschakelen.
  • Dubbelklik op JRT.exe om de tool te starten.
  • Windows Vista, 7 en 8 gebruikers dienen de tool als "administrator" uit te voeren door middel van de rechtermuisknop en kiezen voor Als Administrator uitvoeren.
  • Het tool zal aansluitend het systeem scannen.
  • De scan kan afhankelijk van de computersysteemspecificaties soms vrij lang duren, wacht geduldig af.
  • Indien de scan gereed is, zal er een logje (JRT.txt) op het bureaublad opgeslagen worden en automatisch worden geopend.
  • Post de inhoud van deze log in je volgende bericht als bijlage.
Stap •3•
Download Afbeelding MalwareBytes' Anti-Malware(mirror)(website) en sla het op je bureaublad op.

Zorg dat er na de installatie een vinkje is geplaatst bij:
  • Update MalwareBytes' Anti-Malware
  • Start MalwareBytes' Anti-Malware
  • Je krijgt hier ook de keuze om de evaluatie versie van MBAM te gebruiken, indien je dit niet wilt vink dit dan uit.
Klik daarna op "Voltooien".
De databaseupdate zal gedownload en geïnstalleerd worden.

Bij problemen!!! (Lees de onderstaande instructies)
  • Zodra het programma gestart is, ga dan naar het tabblad "Instellingen".
  • Vink hier aan: "Sluit Internet Explorer tijdens verwijdering van malware".
  • Daarna: "Scanner Instellingen". Onderaan bij "PUP" kiezen voor "Weergeven in scan resultaten - selecteren voor verwijdering".
  • Ga daarna naar het tabblad "Scanner", kies hier voor "Snelle Scan".
  • Druk vervolgens op de knop "Scannen" om de scan te starten.
  • Het scannen kan een tijdje duren, wees dus geduldig.
  • Wanneer de scan voltooid is, klik op OK, daarna "Bekijk Resultaten" om de resultaten te zien.
  • Zorg ervoor dat daar alles aangevinkt is, daarna klik op: "Verwijder geselecteerde".
  • Na het verwijderen zal een log openen en zal er gevraagd worden om de computer opnieuw op te starten.
  • Herstart de computer indien nodig en post hierna de log als bijlage in het volgende bericht.
Het log wordt automatisch bewaard door MalwareBytes' Anti-Malware en kan worden teruggevonden door op de "Logs" tab te klikken in het programma.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Even een opmerking van mijn kant: je hoeft niet te quoten wat ik gepost hebt, ik heb er geen behoefte om dat nogmaals te moeten lezen.

Verder graag niet de inhoud van de logs te posten, maar deze enkel bij te voegen.

Bij dit alles mis ik nog het log van Malwarebytes MBAM.
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
Willyt53
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 27 dec 2013 13:08

Abraham54 schreef:Even een opmerking van mijn kant: je hoeft niet te quoten wat ik gepost hebt, ik heb er geen behoefte om dat nogmaals te moeten lezen.

Verder graag niet de inhoud van de logs te posten, maar deze enkel bij te voegen.

Bij dit alles mis ik nog het log van Malwarebytes MBAM.

Sorry Abraham54, ook dit berichtje zal dan wel verkeerd gaan, zie niet hoe ik anders kan antwoorden dan op "citeer" te drukken en zo te reageren. Ik ben helaas maar een hele grote leek en vond het al knap van mijzelf dat ik het voor elkaar had gekregen. Nogmaals sorry voor het ongemak.
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Als jij een antwoord wil aanmaken, vind jij links onder dit bericht de knop nieuw antwoord; helemaal onder de groene balk Bijlage toevoegen kan je dus bladeren naar waar het opgeslagen log zich bevind in jouw Windows.

En doe jij MBAM nog of is je probleem inmiddels opgelost?
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
Willyt53
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 27 dec 2013 13:08

Ja, hoera, ik heb de knop gevonden en hier is die log.

27-12-2013 16:22:23
mbam-log-2013-12-27 (16-22-23).txt

Scan type: Snelle scan
Ingeschakelde scan opties: Geheugen | Opstartitems | Register | Bestanden en mappen | Heuristiek/Extra | Heuristiek/Shuriken | PUP | PUM
Uitgeschakelde scan opties: P2P
Objecten gescand: 239593
Verstreken tijd: 2 minuut/minuten, 5 seconde(n)

Geheugenprocessen gedetecteerd: 0
(Geen kwaadaardige objecten gedetecteerd)

Geheugenmodulen gedetecteerd: 0
(Geen kwaadaardige objecten gedetecteerd)

Registersleutels gedetecteerd: 0
(Geen kwaadaardige objecten gedetecteerd)

Registerwaarden gedetecteerd: 0
(Geen kwaadaardige objecten gedetecteerd)

Registerdata gedetecteerd: 0
(Geen kwaadaardige objecten gedetecteerd)

Mappen gedetecteerd: 0
(Geen kwaadaardige objecten gedetecteerd)

Bestanden gedetecteerd: 0
(Geen kwaadaardige objecten gedetecteerd)

(einde)
Gebruikersavatar
Willyt53
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 27 dec 2013 13:08

Abraham,

Zoals ik net al aangaf weet ik niet zo heel veel van computers en bestanden. Ik begrijp zelfs je antwoord "Verder graag niet de inhoud van de logs te posten, maar deze enkel bij te voegen" niet.
Hoe kun jij het lezen als ik de inhoud van de log niet " kopieer en plak" in het bericht?
Wordt je moe van zulke vragen, geen probleem, dan moet ik het op een andere manier te weten zien te komen, ben al heel blij met de hulp die ik krijg.

Vriendelijke groet,
Willy
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Log ziet er goed uit en is jouw probleem nu opgelost of niet?
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
Willyt53
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 27 dec 2013 13:08

Ik heb Mobogenie in het configuratiescherm van de c-schijf verwijderd en heb (nog) niet gemerkt dat hij "schade" heeft aangericht.
Probleem in wording is dus op tijd verwijderd.
Dank voor de begeleiding. ^-^ ^-^
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Mooi zo.
En download in het vervolg niet meer via Softonic of C-NET, die gebruiken wrappers.
Meer info daarover: https://www.emsisoft.com/en/kb/articles/tec120224/
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
Willyt53
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 27 dec 2013 13:08

Inderdaad moet het met Softonic binnen zijn gekomen. Ik heb het artikel gelezen wat je meestuurde en ben daar aardig van geschrokken. In dat artikel wordt Emsisoft Internet Security aanbevolen. Als je dit aanschaft, dan ben je goed beschermd, neem ik aan. Ik heb dus al een besluit genomen om een betaalde antivirus aan te schaffen alleen nu nog de vraag, welke?? Kun jij me adviseren? Deze of een andere.
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Jij gebruikt ook Windows 8.1?

Kapersky is de beste maar in Windows 8.1 64-bit draaien - zoals ik dat bemerkt heb - enkel de 32-bit onderdelen daarvan.

Daarom heb ik nu bij Mensys AVG Internet Security 2014 besteld, enkel de toegestuurde licentie wordt niet door AVG geaccepteerd.

Dus in afwachting van de oplossing daarvan heb ik als antivirus AVG Free 2014 in combinatie met Emsisoft Online Armor firewall geïnstalleerd.
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
Willyt53
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 27 dec 2013 13:08

Ja, ik gebruik ook 8.1 en er zit een trial Kapersky antivirus op mijn laptop die ik nog een dag of 80 kan gebruiken, maar hij heeft de Mobogenie niet gezien? Daarnaast draait nu dus AVG-free. Ik neig nu toch om AVG aan te schaffen. De prijzen zijn allemaal zo om en nabij de 40 a 50 euro, wat niet veel van elkaar afwijkt. (en ik hou ook een beetje in de gaten wat er onder uw status staat).
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Met AVG Free zit je wel goed hoor en installeer dan ook de gratis versie van OnlineArmor.
En verwijder Kaspersky, dan werkt AVG veel beter!
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.

Terug naar “Software en Algemene vragen”