Welkom op ons forum!

Heb je een computerprobleem of een algemene vraag? Registreer een account op het forum, wij helpen je dan graag verder om het probleem vakkundig op te lossen.

Gebruikersavatar
Fréderique
Lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 07 mar 2008 12:10

Hoi Abraham, hier is het RSIT-log van mijn laptop. :)
Ik heb gisteren nog MBAM, BG en ESET gedraaid. De laptop is nog niet helemaal geïnstalleerd, bijv. Outlook e-mail nog niet.
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Ik denk dat je nu eerst het een en ander aan Lenovo bloatware moet gaan opruimen.
Zie daarvoor: http://www.shouldiremoveit.com/Lenovo-o ... tware.aspx

En we gaan nu onderzoeken of Lenovo Susperfish in die laptop van jou zit.


Stap •1•
Start Afbeelding MalwareBytes Anti-Malware.
  • Windows 2000en Windows XP: dubbelklik op de MBAM-snelkoppeling.
  • Windows Vista, Windows 7 en Windows 8: via rechtsklik op de MBAM-snelkoppeling en kies voor "Als Administrator uitvoeren".
  • Klik in het menu van Malwarebytes ANTI-MALWARE op Ïnstellingen" en daar op "Detectie en Bescherming" en zet vervolgens een vinkje bij "Scan naar rootkits".
  • Klik vervolgens op de knop Scan nu om een bedreigingsscan uit te voeren.
  • Er zal nu gecontroleerd worden op beschikbare updates, klik hier op "Nu bijwerken als er beschikbare updates zijn.
  • De scan wordt nu automatisch gestart,wanneer de scan gereed is en er bedreigingen zijn gedetecteerd krijgt u hier een overzicht van.
  • Wanneer er geen bedreigingen zijn gedetecteerd klikt u na de scan op Bekijk gedetailleerd logboek.
    • Klik vervolgens op de knop Acties toepassen, bij de melding dat uw computer opnieuw opgestart moet worden klikt u op Nee.
    • Klik vervolgens op de knop Bekijk gedetailleerd logboek en klik op de knop exporteer en kies de optie tekstbestand (*.txt).
    • Geef vervolgens een bestandsnaam op voor het opslaan van het logbestand, bijvoorbeeld MBAM Scanlog en klik vervolgens op de knop Opslaan.
    • Dit bestand zal standaard op uw bureaublad worden opgeslagen.
Afbeelding

MalwareBytes' Anti-Malware logbestand plaatsen
  • Voeg het logbestand wat u zojuist heeft opgeslagen als bijlage toe aan het volgende bericht. (Dit logbestand kunt u tevens terug vinden in Malwarebytes Anti-Malware bij Historie > Programmalogboeken)
  • Hoe u een bijlage kunt toevoegen aan het bericht leest u hier.
Stap •2•
Download Afbeelding 9-Lab Removal Tool via één van de twee links hieronder:

9-Lab Removal Tool voor 64-bit Windows
9-Lab Removal Tool voor 32-bit Windows
  • Installeer het tool in jouw Windows; op het bureaublad vind je daarna de snelkoppeling.
  • Windows 2000 en Windows XP: dubbelklik op Removal Tool.
  • Windows Vista, Windows 7 en Windows 8: via rechtsklik op Removal Tool en kies voor "Als Administrator uitvoeren".
  • Klik deze snelkoppeling met rechts aan kies voor "Als administrator uitvoeren".
  • De 9-Lab Removal Tool zal zich na het opstarten automatisch van nieuwe updates voorzien, wacht tot dat gebeurd is.
  • Klik daarna in het menu op "Full Scan" - die duurt wel even, dus wees geduldig.
  • Is de scan scan klaar, klik dan op de knop "Clean".
Afbeelding
  • Er wordt een log bewaard, dat vind jij dan via de linkerkolom via "Logs".
  • Klik eerst het log aan en dan op de knop open.
  • Sla nu dit log bij voorkeur op het bureaublad op als 9-Lab Scanlog en voeg het daarna toe aan het nieuwe antwoord.
  • Hoe u een bijlage kunt toevoegen aan het bericht leest u hier.
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
Fréderique
Lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 07 mar 2008 12:10

Ja, die bloatware was een van mijn vragen aan jou, wat ik weg kon doen. Ik heb zelf al wat verwijderd maar wat er nu nog zit, weet ik niet.

Die Superfish heeft MBAM er al uit gehaald. Schandalig van Lenovo! Maar goed dat we nog een keer checken. Ben bezig met de scans maar de link naar 9-Lab 64-bit wordt door BG geblokkeerd als zijnde een malicious site. Wat te doen?
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
Fréderique
Lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 07 mar 2008 12:10

Idem. Misschien is het een fout van BG? Opent hij bij jou wel gewoon?
Gebruikersavatar
Fréderique
Lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 07 mar 2008 12:10

Ik kan BG negeren als jij weet dat het veilig is.
Gebruikersavatar
Fréderique
Lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 07 mar 2008 12:10

Hier alvast het log van MBAM.
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Laat BG de download en de installatie maar negeren van 9-Lab.
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
Fréderique
Lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 07 mar 2008 12:10

Ok.

Ik heb een lijst gemaakt van alle bloatware van Lenovo en die is superlang! Om te beginnen de Lenovo Photo Master van maar liefst 674 Mb!! Hij maakt ook verbinding met het net als ik die opstart en ik ben allergisch voor online clouds, dus dan wil ik hem al niet. Ook is Cyberlink Mediastory van 474 Mb geïnstalleerd. Ik bewerk foto's met Paint of Microsoft Picture Manager en daar heb ik voorlopig genoeg aan. Ik download later liever zelf een fotobewerkprogramma. Ben je het met me eens dat die twee er meteen af kunnen?

Ik ben je eeuwig dankbaar (was ik al, haha) als je me wilt helpen met die lijst.
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Alle Lenovo bloaware mag je wat mij betreft verwijderen.

Het beste doe je dat met de Revo Uninstaller Shareware: http://www.revouninstaller.com/
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
Fréderique
Lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 07 mar 2008 12:10

Maar ik heb wel vragen over sommige bloatware. Bijv. de Energy Manager en de Mobile Phone Wireless Import. Zijn die niet nodig? En de OneKeyRecovery en de Window Driver Package moeten toch blijven?
Ik gebruik trouwens de Revo Uninstaller Portable versie, die is freeware! Wist je dat? :D
Hier het log van 9-lab. Niks gevonden.
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

One Key Recovery behouden - de rest mag weg - want dat zal het aantal processen en processorgebruik verminderen, waardoor Windows zelf weer aan tempo wint.
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
Fréderique
Lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 07 mar 2008 12:10

Ik heb problemen met het wegdoen van de Lenovo-programma's. De 2 Windows Driver Packages durf ik niet weg te doen, die lijken me essentieel maar zeg het maar.

Ik kan van de meeste bloatware geen info vinden (daar hebben meer mensen last van zo te zien) maar ik heb de meeste gewoon maar weggedaan met Revo. Gebruik jij trouwens nog steeds "moderate", dat heb je me ooit geleerd. :)
Nu zit ik met een paar die niet in de Revo-lijst staan maar wel in de lijst Programma's en Onderdelen (hoe kan dat?). En eentje (Lenovo Messenger) had ik verwijderd en na de herstart is die er vrolijk weer. :(

Moet ik dan die programma's die niet in Revo staan verwijderen via Verwijderen in Programma's en Onderdelen?
Gebruikersavatar
Abraham54
Collega Helper
Berichten: 2755
Lid geworden op: 15 feb 2010 21:00
Contacteer: Website

Programma's die niet in het Revo venster worden vermeld, staan dan ook niet in Start » Configuratiescherm » Programma's en onderdelen

Waarom zouden die driverpackages essentieel zijn?
Alle drivers zijn geïnstalleerd.
Domheid is ook een gave God's, maar men mag haar niet misbruiken.
Gebruikersavatar
Fréderique
Lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 07 mar 2008 12:10

Zoekplaatje......ik kan ze niet vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Terug naar “Software en Algemene vragen”