Welkom op ons forum!

Heb je een computerprobleem of een algemene vraag? Registreer een account op het forum, wij helpen je dan graag verder om het probleem vakkundig op te lossen.

Gebruikersavatar
porrelaar
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 sep 2014 14:45

Ik vreesde al dat bij jou de tekst op de knop Vorig stuurprogramma grijs zou zijn, dus niet te gebruiken.
Dat komt doordat jij net een nieuwe versie van Windows 10 hebt gekregen en sinds jij die versie hebt, heb je geen nieuwere driver geïnstalleerd, dus is er ook niet direct een oudere voorhanden.
'Niet direct', maar misschien zit die oudere driver toch nog ergens.
Klik in dat venster dat je liet zien, op de knop Stuurprogramma bijwerken. Je krijgt dan twee opties: 1. Automatisch naar bijgewerkte stuurprogrammasoftware zoeken, en 2. Op mijn computer zoeken naar stuurprogrammasoftware.
Kies optie 2.
In het volgende scherm klik je op "Ik wil kiezen uit een lijst met stuurprogramma's op mijn computer"

Je krijgt dan hopelijk een lijstje met drivers voor je grafische kaart waaruit je kunt kiezen. En hopelijk staan er ook datums bij die drivers. Kies een driver die ouder is dan die je nu hebt. Hij mag best van 2015 zijn.

(Bovenstaande tip was van Wasim Munshi, vrijdag 24 nov. 2017 om 10:14 PM: https://social.technet.microsoft.com/Fo ... itprosetup )

Laat weten of dat gelukt is.
Gebruikersavatar
gerre123
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 mei 2007 22:27

Hallo porrelaar,

Jammer, maar helaas. Het is niet gelukt. De oudste driver die ik aantrof was van 25-07-2017 en die gaf geen resultaat.
De nieuwste weer ingeschakeld maar ook dit leidde niet tot iets positiefs. Is er ergens nog een oudere versie op te duikelen?
Vervolgens de videochip uit- en weer ingeschakeld: geen resultaat.
Blijft nog de optie "apparaat verwijderen" maar daar kan ik de gevolgen niet van overzien.
Wat rest mij nu nog?

groet,
Wout
Gebruikersavatar
porrelaar
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 sep 2014 14:45

Jij hebt als besturingssysteem Windows 10 Home 64-bit.
Je grafische kaart is al wat ouder; het is er een uit de ATI Radeon HD 4600 series.
ATI heet tegenwoordig AMD. AMD levert geen Windows 10 of 8.1 driver voor die grafische kaart aan particulieren. Voor die besturingssystemen wordt de driver geleverd via Windows Update. Wel een probleem nu, want via Windows Update kreeg jij een driver binnen die voor deze problemen zorgt.

Niet wanhopen, want ik heb elders al gelezen dat de driver voor Windows 8 in dit geval ook moet volstaan om de klus te klaren.
Hier vind je de Windows 8 64-bit driver voor jouw grafische kaart: http://support.amd.com/en-us/download/d ... ows+8+-+64
Niet de beta driver nemen, maar degene die bovenaan staat, met releasedate 1/21/2013

Let op: Downloaden, maar nog niet installeren!

Ga dan naar deze website en download daar de AMD Clean Uninstall Utility: http://support.amd.com/en-us/kb-article ... ility.aspx
Lees de instructies op die pagina goed door.
Je gaat nu eerst de AMD Clean Uninstall Utility uitvoeren. Die verwijdert de geïnstalleerde driver voor je grafische kaart.
Als dat gebeurd is, krijg je de melding dat je de computer opnieuw moet opstarten. Doe dat.

Nadat de computer opnieuw is opgestart, klik je met de rechter muisknop op de Windows 8 driver voor je grafische kaart die je al had gedownload. Kies dan Als administrator uitvoeren.

Hopelijk wordt die driver zonder problemen geïnstalleerd. Als dat lukt en als daarna het beeld weer in orde is, moet je een herstelpunt gaan maken.

Succes!
Gebruikersavatar
gerre123
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 mei 2007 22:27

Hallo porrelaar,

Het is helaas niet gelukt. Alle stappen gevolgd en dat verliep probleemloos maar na herstart is het resultaat nog steeds niet goed.
Ik denk dat ik toch maar een nieuwe laptop aanschaf, tenzij jij nog een briljante ingeving hebt.

Vriendelijk groetend,
Wout
Gebruikersavatar
porrelaar
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 sep 2014 14:45

Toch nog een poging, er vanuit gaande dat jij via Windows Update of via versie 1703 van Windows 10 een foute driver voor je grafische kaart in de maag kreeg gesplitst.
Ik las namelijk net het volgende:
Microsoft have now removed the offending driver from their update server so if you remove the new driver for the graphics adapter from your machine and then allow Windows to reinstall drivers for the adapter, it will only be able to find the older, working driver and should install this.

1. Go to Device Manager and Display Adapters then right click on your adapter, e.g. ATI Radeon HD 2600, then select "Uninstall device" and tick "Delete the driver software for this device" then click "Uninstall"
2. Restart the computer (not shutdown, but restart) and Windows should then download the old driver.

Hopefully you should now see the 2015 version of the driver if you right click on the adapter in Device Manager and select Properties and then the Driver tab.
This approach saves having to do rollbacks, system restores or disabling updates etc.
Bron: https://social.technet.microsoft.com/Fo ... itprosetup

Ik citeerde hierboven het antwoord van Steve Belleguelle, geplaatst op woensdag 29-11-2017, omstreeks 14:22 uur. (Het is momenteel de laatste reactie in dat topic)
Gebruikersavatar
gerre123
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 mei 2007 22:27

Nou porrelaar, een heel gedoe. Ik heb de instructies uitgevoerd maar het haalde in eerste instantie weer niets uit. Toen de opdracht gegeven een vorige versie van windows 10 terugzetten. Dat gebeurde maar gaf ook geen soulaas. Vervolgens via apparaatbeheer weer naar de beeldschermadapters en daar de optie "vorig stuurprogramma" aangetikt en laten istalleren. Tot mijn grote vreugde is alles nu weer in orde.

Mijn hartelijke dank voor alle moeite,

Vriendelijk groetend,
Wout.
Gebruikersavatar
porrelaar
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 sep 2014 14:45

Je had versie 1709 van Windows 10 en bent terug gegaan naar de vorige versie. Dan zou je nu weer versie 1703 moeten hebben. Dat is makkelijk te controleren wanneer je klikt op het vergrootglas dat naast Start staat, waarna je winver typt en dan op Enter drukt. Daarna krijg je te zien welke versie van Windows 10 jij nu gebruikt.

Die vorige versie van Windows 10 zat in Windows.old. En in Windows.old zal ook de correcte driver hebben gestaan. Je hebt nu weer goed beeld. Dat scheelt je voorlopig de aanschaf van een nieuwe laptop.
Krijg je het probleem terug wanneer je weer gaat upgraden naar versie 1709? Ik denk van niet, omdat Microsoft de foute driver voor de grafische kaart nu verwijderd heeft van zijn update server. Volgens mij ben je nu uit de gevarenzone wat het probleem met de driver voor de grafische kaart betreft.

Eind goed, al goed, zullen we maar zeggen.

Groeten,
porrelaar
Gebruikersavatar
gerre123
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 mei 2007 22:27

Wat mij betreft kan dit item worden gesloten. Donatie inmiddels overgemaakt.
Dankbare Wout.

Terug naar “Software en Algemene vragen”