Welkom op ons forum!

Heb je een computerprobleem of een algemene vraag? Registreer een account op het forum, wij helpen je dan graag verder om het probleem vakkundig op te lossen.

Gebruikersavatar
Maxstar
Site Admin
Berichten: 3182
Lid geworden op: 10 aug 2009 11:16
Contacteer: Website

Op al mijn andere systemen staan de eerste drie services op automatisch en UPnP Device Host op handmatig. Vanaf die systemen geen probleem met toegang tot de NAS. Enkel vanaf mijn laptop was dat het geval, heel vreemd eigenlijk dat UPnP Device Host op het ene systeem wel actief dient te zijn en op andere systemen weer niet.
Goed geholpen hier overweeg een donatie: of plaats hier een bedankje.

Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Gebruikersavatar
Black Tiger
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 dec 2010 18:49

Dat is zeker raar, volgens mij start hij soms ook en staat ie wel handmatig maar actief, als je naar shares zoekt.

Er wordt geadviseerd deze altijd aan te zetten. Maar dit valt dus ook onder de vaagheden van Windows sharing.
Hier werkt het wel, daar weer niet, ze hebben gewoon die SMB2/3 niet consequent werkend.
Greetings, Black Tiger

Voor alles over de satelliethobby
Gebruikersavatar
Maxstar
Site Admin
Berichten: 3182
Lid geworden op: 10 aug 2009 11:16
Contacteer: Website

WIndows heeft zo allerlei vaagheden, zo had ik PCW+ ook een vaag probleem met Windows Update dat nu - eindelijk - na 10 pagina's fixen is opgelost.

Nu ben ik uiteraard heel benieuwd of het inschakelen van UPnP Device Host bij @RoelHeer ook werkt?
Goed geholpen hier overweeg een donatie: of plaats hier een bedankje.

Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Gebruikersavatar
RoelHeer
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 19 sep 2013 10:07

Ik ben nu niet bij mijn systeem; na het weekeinde ga ik dat uitproberen. Tot dan!
Gebruikersavatar
Maxstar
Site Admin
Berichten: 3182
Lid geworden op: 10 aug 2009 11:16
Contacteer: Website

Geen probleem, bij deze een fijn weekend gewenst en we lezen later het resultaat wel... :D
Goed geholpen hier overweeg een donatie: of plaats hier een bedankje.

Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Gebruikersavatar
Black Tiger
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 dec 2010 18:49

Vergeet ook niet de andere services voor de zekerheid even te checken.

Van mij ook een fijn weekend gewenst!
Greetings, Black Tiger

Voor alles over de satelliethobby
Gebruikersavatar
RoelHeer
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 19 sep 2013 10:07

Ik heb zo-even gekeken: bij mij staan alle 4 de services 'Function Discovery Provider Host', 'Function Discovery Resource Publication', 'SSDP Discovery' en 'UPnP Device Host' op Automatisch.
Gebruikersavatar
RoelHeer
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 19 sep 2013 10:07

Het punt is wel: ondanks allerlei instellingswijzigingen zijn de shares wéér niet benaderbaar, terwijl dat daarvoor (vrijdag 10 dec) wel zo was.
Alléén \\blckarmor.local werkt kennelijk, want dan ik de shares gewoon benaderen.
Gebruikersavatar
Black Tiger
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 dec 2010 18:49

Ja precies, dat is wat ik bedoel. Het is gewoon koffiedik kijken. Soms werkt het prima en bij andere machines werkt het dan wel en dan opeens weer niet zonder ook maar een enkele aanwijzing waarom dan weer niet.
Enorm enerverend zoiets als je dit echt nodig hebt. En Microsoft doet gewoon alsof er niets aan de hand is.
Greetings, Black Tiger

Voor alles over de satelliethobby
Gebruikersavatar
RoelHeer
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 19 sep 2013 10:07

Ik heb de netwerkshares nu ingesteld op:
\\blckarmor.local\public
enz. Ik ben benieuwd hoe lang dit blijft werken.
Gebruikersavatar
Maxstar
Site Admin
Berichten: 3182
Lid geworden op: 10 aug 2009 11:16
Contacteer: Website

Hier is het ook weer over met de pret, wederom geen toegang. Zelfs via \\BA-256dca.local niet. Wat me wel opviel is dat het modem ook geen hostnaam ziet van de NAS....

Afbeelding
Goed geholpen hier overweeg een donatie: of plaats hier een bedankje.

Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Gebruikersavatar
RoelHeer
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 19 sep 2013 10:07

Vandaag, 4 dagen dus na mijn laatste instelling waarbij de netwerkshares werkten, zijn alle shares van de BlackArmor NAS weer verbroken, overigens wél na installatie van de Kwaliteitsupdate 'Cumulatieve update voor op Windows 10 Version 21H2 for x64 gebaseerde systemen (KB5008212)'.
Zie ook: https://support.microsoft.com/nl-nl/top ... 013957312a.
Gebruikersavatar
Maxstar
Site Admin
Berichten: 3182
Lid geworden op: 10 aug 2009 11:16
Contacteer: Website

Ik had Windows 10 21H2 en de laatste cumulatieve updates op mijn laptop nog niet geïnstalleerd. Maar ook geen toegang meer tot de NAS, alleen via IP was de NAS toegankelijk. Nu heb ik de LCU KB5008212 geïnstalleerd, en na de herstart ook 21H2. En wat denk je? Nu weer volledige toegang tot de NAS via \\Ba-256dca.
Goed geholpen hier overweeg een donatie: of plaats hier een bedankje.

Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Gebruikersavatar
RoelHeer
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 19 sep 2013 10:07

Nog een interessant artikel hierover gevonden:
https://think.unblog.ch/en/no-network-d ... ws-update/
waarbij opgemerkt wordt dat dit fenomeen na Update Build 19041.508 (2004) optreedt, aangezien door Microsoft het SMBv1 netwerk protocol niet langer als veilig wordt beschouwd. Er worden 2 oplossingen in dit artikel geboden.
Verder staan er ook nog meer oplossingen in:
https://thegeekpage.com/network-drive-k ... ws-10-fix/
die mogelijk kunnen helpen.
Ik heb zelf de onderdelen 'autodisconnect' en 'ProviderFlags' in de registry aangepast. Hoop dat dit helpt!
Gebruikersavatar
Black Tiger
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 dec 2010 18:49

Dat gaat om netwerk drives, dan heb je het nog niet over de gewone shares.

Ik lees net dat dit in 20H2 opgelost zou zijn, hetgeen ik betwijfel, maar het staat hier:
https://answers.microsoft.com/en-us/win ... 1541d98c05
Greetings, Black Tiger

Voor alles over de satelliethobby

Terug naar “Internet en Netwerken”