Welkom op ons forum!

Heb je een computerprobleem of een algemene vraag? Registreer een account op het forum, wij helpen je dan graag verder om het probleem vakkundig op te lossen.

jhn
Lid

Hallo,

Ik heb een laptop met Windows10 (niet geschikt voor W11) en tijdens een update een tijd geleden, bleef de laptop heel lang 'hangen'. Ik heb de laptop toen hard uitgezet (aan-/uitknop aantal seconden ingedrukt gehouden. Sindsdien verschijnt er bij het opstarten een blauw scherm met de fout-/stopcode "page_fault_in_nonpaged_area.
Het opstarten herhaalt zich vervolgens een hele tijd, kan wel een kwartier duren, maar na verloop van tijd start de laptop wél op en werkt ook gewoon. Sindsdien worden ook regelmatig Windows updates bijgewerkt, maar de fout bij het opstarten blijft bestaan.

Als ik de laptop uit wil zetten (windowsknop => Afsluiten), dan sluit de laptop niet af, maar hij herstart iedere keer. De enige mogelijkheid om de laptop af te sluiten is op dit moment dus door de aan-/uitknop een aantal seconden ingedrukt te houden.

Hebben jullie een oplossing voor mijn probleem?
dorado
Lid

Als eerste hebben we BlueScreenView nodig.
Download deze vanaf hier

Pak de Zipfile uit en start BlueScreenView.
Wanneer er dumpfiles gevonden zijn, zul je deze meteen in het overzicht zien.
Afbeelding
Klik de laatste dumpfile aan waarna in het onderste scherm meer informatie verschijnt.

Belangrijk zijn 3 dingen :

1. De “Bug Check String
De rode regel in het onderste gedeelte
2. De “Bug Check Code
3. De "Caused by driver"

Je ziet in het voorbeeld dat de BSOD veroorzaakt is door een PFN_LIST_CORRUPT melding met code 0x0000004e tijdens een bewerking van/met ntoskrnl.exe

NTOSKRNL.EXE maakt deel uit van het hart van Windows, de zgn. Kernel.

We kunnen met de rechtermuisknop op de dumpfile klikken en een Google Search doen:
Afbeelding
Afbeelding
jhn
Lid

Hi Dorado,

Allereerst hartelijk dank dat je me wilt helpen met mijn probleem.
Ik ben op vakantie geweest, vandaar dat ik niet eerder reageerde op jouw post.
Ik probeer de stappen te doen die je schrijft, maar als ik op de link klik in de 2e zin, dan opent er wel een nieuw scherm, maar dat sluit ook weer direct, zonder dat er iets gebeurd.
Is er wellicht iets niet goed in de link?

Ik hoor graag weer van je.

Groet,
John

Bijgevoegd het resultaat van de
Afbeelding
dorado
Lid

Dit betreft doorgaans een geheugenprobleem. Wanneer je genoeg ramgeheugen hebt, kun je het wisselbestand uitschakelen, maar beter is om wat geheugen erbij te zetten.

Download Afbeelding Speccy naar het bureaublad en installeer deze.
  • Tijdens de installatie heb je nu de mogelijkheid om Nederlands als taal te selecteren.
  • Let op!!! Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is.
  • Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.
  • Als dit gereed is selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".
  • In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht.
  • Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.
Afbeelding
jhn
Lid

dorado
Lid

Helaas kunnen er vele oorzaken van de BSOD zijn. Omdat echter in veel gevallen het geheugen een probleem is, wil ik je eerst vragen het geheugen te testen.
Dat kan via deze download.

Afbeelding
Afbeelding
jhn
Lid

Nadat het programaatje een aantal loops heeft gedaan, knalt het er steeds uit.
Ik heb het max. op 8 gezet en krijg dan deze resultaten:

Afbeelding
jhn
Lid

Het fijne en bijzondere is, is dat mijn laptop nu ineens weer normaal opstart en afsluit.
Er is wel een Windows update geïnstalleerd vandaag, maar of dat de oplossing veroorzaakt heeft, weet ik niet.
Misschien dat het geheugen controle programmaatje, wat er een paar keer uit knalde, iets aangepast heeft waardoor het opgelost is. Ik heb geen idee.

Het goede nieuws is, voor nu in ieder geval, is dat hij het weer normaal doet.

Ik wil je enorm bedanken voor je geboden hulp!!!!
Ik denk dit incident nu gesloten kan worden :)

Terug naar “Blauwe schermen en opstartproblemen”