Welkom op ons forum!

Heb je een computerprobleem of een algemene vraag? Registreer een account op het forum, wij helpen je dan graag verder om het probleem vakkundig op te lossen.

Gebruikersavatar
fsas
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 jun 2008 11:32

Dag

Veel van mijn toepassingen crashten steeds en ik wilde de virusscanner (avast) uitschakelen om te kijken of die het probleem veroorzaakte. Toen zag ik dat deze niet meer als pictogram in de taakbalk staat. ik weet dus niet of deze ook gecrashed is of dat dit het probleem vormt. Ik kan avast niet meer opstarten en ook niet meer verwijderen. Ook werken verschillende andere dingen van windows niet meer. Zo krijg ik geen pulldown menu meer als ik met de rechtermuisknop op een icon op het bureablad klik. Ook werkt het menu niet meer dat ik krijg als ik met de rechtermuisknop linksonder op het windows icon klik.
mijn concrete vraag is allereerst hoe ik avast van de pc af krijg. Dan kan ik kijken of het probleem opgelost is daar mee...
met vriendelijke groet, Anjo
Gebruikersavatar
dorado
Lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 21 apr 2013 09:53

fsas schreef: 28 jan 2021 19:09 Dag

mijn concrete vraag is allereerst hoe ik avast van de pc af krijg. Dan kan ik kijken of het probleem opgelost is daar mee...
met vriendelijke groet, Anjo
Download de Avast uninstall utility
Herstart de computer in veilige modus
Start de Avast uninstall utility
Klik Remove
Herstart de computer

Website: http://www.avast.com/uninstall-utility
Afbeelding
Gebruikersavatar
fsas
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 jun 2008 11:32

dank je wel voor de reactie!

Ik zal dat morgen zo snel mogelijk doen. Het kan helaas niet nu meteen want ik heb een lichte handicap en kan maar zeer beperkt met de pc werken.
Is het downloaden van aanvullende avast dingen safe? Ik meen laatst ergens gelezen te hebben dat avast het niet zo nauw neemt... Ik heb momenteel ook volgens mij geen virusbescherming (ik heb geen idee of avast nog werkt maar ik neem aan van niet). Ook weet ik nog niet hoe ik in safe mode op dien te starten want veel dingen werken niet meer maar dat zoek ik morgen wel uit.

groetjes, Anjo

Dag

tool gedownload en opgestart. Ik zag elders op internet dat van tevoren opstarten in veilige modus niet hoeft aangezien de tool daar zelf om gaat vragen. en aangezien ik de "standaard"methode van safe mode niet kon gebruiken (menu rechtermuisknop werkte niet meer) heb ik de tool in de normale modus opgestart. En inderdaad, je krijgt dan de mogelijkheid in de safe mode op te starten. Gedaan en vervolgens moest ik kiezen uit een menu welk product ik van avast had. probleem, want ik kon avast niet meer opstarten om dat te bekijken. Ik heb maar iets gekozen waarvan ik dacht dat het goed was. Desnoods programma maar meerdere keren (voor verschillende producten) gebruiken. Het programma gaf wel een error maar ging vervolgens wel aan het verwijderen. In de taakbalk is nu geen spoor meer van avast te vinden en ik heb nu rechtermuisknopmenu terug. Of andere toepassingen nu nog steeds crashen dat is even afwachten. Met dank voor de hulp!
groetjes, Anjo
Gebruikersavatar
abbs
Site Admin
Berichten: 2369
Lid geworden op: 18 jan 2011 18:27

Hallo,

We kunnen nog wel even je pc doorkijken of er nog sporen van avast zijn.

Download de Afbeelding Farbar Recovery Scan Tool 32 of 64 bit via de onderstaande link naar het bureaublad.

Farbar Recovery Scan Tool Link

Hier staat een beschrijving hoe u kunt kijken of u een 32 of 64 bit versie van Windows heeft.

Farbar Recovery Scan Tool uitvoeren
Klik met de rechtermuisknop op FRST.exe en kies voor de optie Afbeelding Als administrator uitvoeren.
  • Als het programma is geopend klik Yes (Ja) bij de disclaimer.
  • Druk vervolgens op de Scan knop, er zal nu eerst een back-up van het register worden gemaakt.
  • Wanneer de scan gereed is worden er twee logbestanden aangemaakt met de naam (FRST.txt en Addition.txt) op dezelfde plaats vanwaar de 'tool' is gestart.
  • Voeg beide logbestanden als bijlage toe aan het volgende bericht.

Een handleiding via een filmpje van Farbar Recovery Scan Tool kan je HIER vinden.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Goed geholpen hier overweeg een donatie: of plaats hier een bedankje.
Gebruikersavatar
fsas
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 jun 2008 11:32

Dag Abbs

Dat wordt zeer gewaardeerd! Ik had FRST al gedownload maar ook dat wilde niet meer starten. nu wel. Ik zal de aangemaakte txt bestanden als bijlage uploaden. Je komt wellicht wat dingen van autohotkey tegen: ik heb een lichte handicap en gebruik daar macro's van om eenvoudiger met de pc om te kunnen gaan. Die zijn dus legitiem. gebruik ik al jaren en hebben nog nooit een probleem opgeleverd.
groetjes, Anjo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
abbs
Site Admin
Berichten: 2369
Lid geworden op: 18 jan 2011 18:27

Hallo,

Ik zie ook F-Secure SAFE op je pc staan die blijft?

Hierdoor is je probleem ontstaan 2 virusscanners werken elkaar tegen en zorgen voor problemen.

IK heb alle restanten van avast in de fix gezet (tip zorg altijd eerst voor een backup als je veranderingen aanbrengt).

Afbeelding
Download fixlist.txt uit de bijlage naar het bureaublad, waar ook FRST.exe aanwezig is.

  • Klik met de rechtermuisknop op FRST.exe en kies voor de optie Afbeelding Als administrator uitvoeren.
  • Druk op de Fixen knop.
  • Er zal u een logbestand aangemaakt worden (Fixlog.txt) op dezelfde plaats vanwaar de 'tool' is gestart.
  • Voeg dit logbestand als bijlage toe aan het volgende bericht.
Een handleiding via een filmpje van Farbar Recovery Scan Tool kan je HIER vinden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Goed geholpen hier overweeg een donatie: of plaats hier een bedankje.
Gebruikersavatar
fsas
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 jun 2008 11:32

f-secure heb ik er op gezet nadat ik avast verwijderd had. Ik heb recht op een betaalde versie daarvan omdat ik als provider xs4all heb maar vorig jaar ergens bleef de f-secure scan steeds midden in een scan hangen. In plaats van dat op te lossen dacht ik er vanaf te zijn door 'm te vervangen door avast. Hopelijk blijft ie nu niet meer hangen maar vooralsnog heb ik dan in ieder geval een bescherming. mocht f secure alsnog weer problemen geven dan ga ik op zoek naar iets anders. Avast leek me een goed alternatief maar daar denk ik nu anders over...

groetjes, Anjo
Gebruikersavatar
fsas
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 jun 2008 11:32

voor de goede orde: er stonden dus geen twee scanners op. alleen avast. f-secure heb ik er pas daarna opgezet
Gebruikersavatar
fsas
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 jun 2008 11:32

en te snel op de knop "plaats" gedrukt: ik zal de fix uitvoeren.

groetjes, Anjo
Gebruikersavatar
fsas
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 jun 2008 11:32

Dag abbs

Ik maak elke dag een backup...
De fix is klaar. Klaarblijkelijk was met mijn eigen pogingen om avast te verwijderen toch niet alles opgelost want terwijl fix stond te draaien klapten zowel firefox alsook chrome er uit... maar hopelijk heeft de fix dat opgelost. in de bijlage vind je het gevraagde fixlog bestand.

groetjes, Anjo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
abbs
Site Admin
Berichten: 2369
Lid geworden op: 18 jan 2011 18:27

Hallo,

Tip voor een backup zeg ik liever te veel als te weinig als je weet dat velen dat nog steeds niet doen met de gevolgen van dien :(
Dat waren de exstensies van avast waarop je browsers reageerden.


Kijk even in Chrome of de exstensie van avast weg is, hier de uitleg: https://support.google.com/chrome_webst ... 4769?hl=nl
Dan kan je hem daar verwijderen.

Duidelijk over je virusscanners, F-secure is een goede scanner mocht die niet naar je zin werken dan zou je de eigen antivirus die in Windows 10 zit
kunnen gaan gebruiken. Tegenwoordig behoord die ook in het rijtje goede gratis scanners.
Nadeel zitten minder mogelijk heden in en de updates zijn maar 1x per dag.

Als er verder geen problemen meer zijn mag je FRST weer verwijderen.

Voer de volgende stappen uit om FRST te verwijderen.
  • Klik met de rechtermuisknop op Afbeelding FRST / FRST64 en selecteer Naam wijzigen.
  • Hernoem het naar Uninstall.exe en druk op Enter op je toetsenbord.
  • Dubbelklik op Uninstall.exe. Uw computer zal opnieuw opstarten en dit toestaan. FRST wordt nu verwijderd.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Goed geholpen hier overweeg een donatie: of plaats hier een bedankje.
Gebruikersavatar
fsas
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 jun 2008 11:32

wat backup betreft: helemaal met je eens. Iedereen zegt altijd "overkomt mij niet". ik werk al heel wat jaren met computers en heb meerdere harddisks gehad die het begaven. Zelfs ooit een moederbordcrash... Ik maak al vele jaren backups en scan vaak op virussen. Toch heb ik ze ook te pakken gehad...

De extentie van avast stond nog wel in chrome maar was uitgeschakeld. ik heb 'm verwijderd. De browserextentie van f-secure stond ingeschakeld.
Het tooltje is verwijderd en de gegenereerde bestanden gingen vanzelf mee.

En een fijne tip over de eigen scanner van windows. Door mijn lichte handicap is surfen om een goede te vinden wat gecompliceerder.
Afwachten maar of f-secure stabiel blijft. En ik heb er het volste vertrouwen in dat de browsers in de lucht blijven.

Enorm bedankt voor je hulp!

groetjes, Anjo
Gebruikersavatar
abbs
Site Admin
Berichten: 2369
Lid geworden op: 18 jan 2011 18:27

Hallo,

Mooi dat alles weer in orde is, mochten er weer problemen zijn je weet ons te vinden. :)

Bedankt en graag gedaan, en dan sluit ik dit onderwerp.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Goed geholpen hier overweeg een donatie: of plaats hier een bedankje.

Terug naar “Windows”