Welkom op ons forum!

Heb je een computerprobleem of een algemene vraag? Registreer een account op het forum, wij helpen je dan graag verder om het probleem vakkundig op te lossen.

Gebruikersavatar
RoelHeer
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 19 sep 2013 10:07

Die van mij is ook een BlackArmor 220, maar Seagate geeft er geen service of ondersteuning meer voor.
Het probleem met de verbinding is vrij recent, vandaar dat ik vermoed dat het te maken heeft met één van de laatste updates van Windows.
Ik heb wel een interessant artikel https://www.truenas.com/community/resou ... -ever.106/ gevonden om een NAS op een andere manier (zonder SMB, NetBios of WINS) te verbinden, maar dat veronderstelt dat je ook een Python-script uitvoert op de NAS. IK weet niet hoe ik de BlackArmor op systeemniveau moet benaderen en hoe ik het Python-script moet uitvoeren in Linux.
Gebruikersavatar
Maxstar
Site Admin
Berichten: 3182
Lid geworden op: 10 aug 2009 11:16
Contacteer: Website

Dat Python-script zal niet gaan werken, het probleem zit sowieso in de betreffende installatie van Windows. Want op andere systemen kan ik de NAS wel zowel via de sharenaam als IP-adres bereiken.

Wat ik nu uiteindelijk heb gedaan is het volgende:

1. Via > Configuratiescherm\Gebruikersaccounts\Referentiebeheer - alle Windows-referenties verwijderd.
2. Vervolgens via Start > Instellingen > Netwerk en Internet - gekozen voor netwerk opnieuw instellen.
3. Na de herstart gekozen voor Ja bij de melding voor het instellen van het nieuwe netwerk.

Nu ook geen fout meer bij het commando: net view \\BA-256DCA

Afbeelding
Goed geholpen hier overweeg een donatie: of plaats hier een bedankje.

Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Gebruikersavatar
RoelHeer
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 19 sep 2013 10:07

OK, maar mijn probleem is nog niet opgelost: nog steeds geen verbinding met de NAS BlackArmor (zoals eerder gemeld).

Met:

Code: Selecteer alles

net view \\blackarmor

krijg ik de melding: Systeemfout 53. Kan het netwerkpad niet vinden.

Met:

Code: Selecteer alles

net view \\192.1.68.1.101

wordt de BlackArmor NAS met de shares wél gevonden.

Afbeelding

Mijn backup programma Memeo Backup Premium geeft weer aan: Pending (Destination not available).
Het hulpprogramma BlackArmor Discovery vindt BlackArmor wél (en laat ook het IP-adres zien), en als ik 'View Drive Details' aanklik krijg ik nu wél de diverse shares te zien, waarbij zélfs de netwerkverbinding van de share 'Public' aan Y: is toegekend, aangezien ik deze verbonden had met \\192.168.1.101\public.
Gebruikersavatar
Maxstar
Site Admin
Berichten: 3182
Lid geworden op: 10 aug 2009 11:16
Contacteer: Website

Download de MiniToolBox bij voorkeur naar het bureaublad.
  • Klik met de rechtermuisknop op "MiniToolBox.exe" en kies voor de optie "Als administrator uitvoeren".
  • Vink vervolgens de onderstaande opties aan.
    • Report IE Proxy Settings
    • Report FF Proxy Settings
    • List content of hosts
    • List IP Configuration
    • List Winsock Entries
    • List last 10 Event Viewer Errors
    • List Installed programs
    • List Devices
    Afbeelding
  • Klik vervolgens op de knop Go.
  • Wanneer de tool gereed is wordt er een logbestand geopend, plaats deze als bijlage in uw bericht.
  • Dit logbestand wordt tevens op de locatie als results.txt opgeslagen waar de MiniToolbox is uitgevoerd.
Goed geholpen hier overweeg een donatie: of plaats hier een bedankje.

Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Gebruikersavatar
RoelHeer
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 19 sep 2013 10:07

OK, gedaan, zie bijlage MTB.txt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Maxstar
Site Admin
Berichten: 3182
Lid geworden op: 10 aug 2009 11:16
Contacteer: Website

Controleer het volgende eens
1. Login via 192.168.1.101/index.php
2. Open Network > Workgroup

Is hier dezelfde werkgroepnaam opgegeven als op de cliënt computers?
Goed geholpen hier overweeg een donatie: of plaats hier een bedankje.

Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Gebruikersavatar
Black Tiger
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 dec 2010 18:49

Ik ben door Maxstar even gevraagd om mee te kijken.

Kun je eens controleren of SMB 1.0 geactiveerd is? Lijkt er wel op maar ben er niet zeker van.
Als je er op gaat zoeken kom je dit euvel erg veel tegen de laatste paar jaren na die beruchte Windows 10 update.
Check dat eens via configuratiescherm en dan Windows onderdelen of CIFS/smb1.0 actief staat.
Open het configuratiescherm (startknop klikken en dan configuratiescherm intypen of op andere wijze) -> Programma's en onderdelen (of als het beeld nog in categorie staat onder Programma's klikken op "een programma verwijderen) -> (links) Windows onderdelen in of uitschakelen.

Dat moet even laden en dan krijg je een lijstje te zien.
Kijk of daar het volgende aangevinkt staat:
"Ondersteuning voor SMB 1.0/CIFS voor het delen van bestanden".
en iets lager:
"SMB Direct"

Er komen een hele doos fouten voorbij die veroorzaakt worden door die Safe Online van Ziggo. Daar zit ook een firewall ingebouwd die kuren kan veroorzaken. Kun je dat hele pakket eens (tijdelijk) volledig de-installeren, dus niet uitschakelen, maar echt deinstalleren volledig.
Geen zorg, Windows Defender slaat dan weer aan en blijft je beschermen.

Een hele belangrijke.... kijk eens bij start->instellingen->Netwerk en Internet. Staat daar bovenaan "particulier netwerk"? Want als daar openbaar netwerk staat is het niet goed. En voor een of andere reden zie ik dat wel vaak gebeuren bij nieuwe installaties en soms ook bij bestaande.

Deze services starten op de PC:
Function Discovery Resource Publication -> ook op automatisch starten zetten
Function Discovery Provider Host -> ook op automatisch starten zetten
SSDP Discovery - ook op automatisch starten zetten
UPnP Device Host - mag ook op automatisch starten gezet worden.

PC rebooten.

Je kunt ook nog last hebben van de Windows rariteit en dan gaat het niet opgelost worden. Dat heb ik bij een kennis ook. Al het mogelijke geprobeerd, ook de benodigde services gestart, maar toch willen daar de pc's elkaar niet "zien" in het netwerk. Wel te pingen op naam en op ip adres.
Die hebben echter wel dat als je in de verkenner in typt \\jan-pc\share-naam dat je dan wel de share te zien krijgt. Misschien iets om te testen of dat bij jou ook lukt.
Er is ook een methode om die share weer automatisch aan te maken na een reboot als dit zou lukken, evt. kun je ook op ip proberen bijv. \\192.168.1.10\share-naam waarbij 192.168.1.10 even als voorbeeld genomen is voor je NAS.
Greetings, Black Tiger

Voor alles over de satelliethobby
Gebruikersavatar
Black Tiger
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 dec 2010 18:49

P.s. ik ga er van uit dat bestands- en printerdeling gewoon actief is. Net zoals netwerk detectie.
Greetings, Black Tiger

Voor alles over de satelliethobby
Gebruikersavatar
RoelHeer
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 19 sep 2013 10:07

Ja, de werkgroep staat bij beide systemen op 'THUIS', zie ook screendumps.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
RoelHeer
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 19 sep 2013 10:07

"Ondersteuning voor SMB 1.0/CIFS voor het delen van bestanden" => staat aangevinkt

"SMB Direct" => is er niet bij Windows-onderdelen?

zie screendump:

Afbeelding

Ik zal Safe Online van Ziggo de-installeren en na herstart bekijken of dat iets oplost; dat laat ik nog weten.

Netwerk staat ingesteld op 'Particulier netwerk'.

De services:
- Function Discovery Resource Publication
- Function Discovery Provider Host
- SSDP Discovery
- UPnP Device Host
staan allemaal op 'Automatisch starten'
Gebruikersavatar
Black Tiger
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 dec 2010 18:49

SMB Direct staat er bij jou inderdaad niet bij. Misschien omdat je de Home versie hebt.
Maar die is normaliter ook niet per sé nodig, heb ik er maar bij gezet ter zekerheid.

De rest ziet er goed uit.

Lukte die andere truukjes ook? Via naam en via ip middels de verkenner bereiken?
Want pingen op naam en op ip gaf ook geen probleem, toch?
Bestands- en printerdeling gewoon actief is. Net zoals netwerk detectie ook actief toch?
Greetings, Black Tiger

Voor alles over de satelliethobby
Gebruikersavatar
RoelHeer
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 19 sep 2013 10:07

Nee, middels IP of naam met de verkenner de NAS bereiken werkt niet.

Pingen op IP-adres of naam werkt weer wél

Afbeelding

Inmiddels (maar dat lijkt ook wel willekeurig: de ene keer wel, de andere keer niet) kan BlackArmor Discovery wél de NAS en het IP-adres vinden, maar bij 'View Drive Details' krijg ik de melding "Kan het netwerkpad niet vinden".

Afbeelding

Bestands- en printerdeling is actief; netwerk detectie is ook actief.

Afbeelding

Herstarten van de PC na de-installatie van Ziggo Safe Online heeft geen verbetering opgeleverd, maar ik zal voorlopig dit gede-installeerd laten vanwege de vele foutmeldingen en gebruik maken van de standaard Windows beveiliging.

Kan het iets te maken hebben met DNS-instellingen?
Gebruikersavatar
Black Tiger
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 dec 2010 18:49

Kan het iets te maken hebben met DNS-instellingen?
Goede vraag. Die fout 53 wordt veroorzaakt doordat bestands en printerdeling niet werkt, maar dat werkt dus wel.
Het probleem zit hem in de naamsomzetting van Samba.
Normaliter hebben je DNS instellingen daar niet mee te maken.

Je kunt nog proberen bij de eigenschappen van je netwerk adapter en dan eigenschappen van tcp/ip v4 de instelling nog om te zetten naar "netbiox via tcp/ip" te zetten, maar ik twijfel er zwaar aan of dat zoden aan de dijk gaat zetten.

Ik heb zelf ook Ziggo en het probleem wat mijn kennis ook heeft is ook bij Ziggo. Misschien heeft het iets met die modems te maken.
Zelf heb ik er een Fritzbox tussen hangen en dit euvel komt bij mij niet voor.
Bij Ziggo worden externe DNS ip's doorgegeven aan de computers. Geen idee of dat eventueel voor vreemde dingen kan zorgen.
Misschien kun je eens proberen daar het modem ip voor te geven.
Bijv. DNS ip 1 zetten op 192.168.178.1 (dat is als het goed is het modem ip van Ziggo) en DNS 2 kun je op 8.8.8.8 (Google) of 1.1.1.1 (Cloudflare).
Dat is het enige wat ik bij hem nog niet geprobeerd heb.

Wat je ook nog zou kunnen proberen is zelf zorgen voor die naamsomzetting. Daarvoor zou je op de pc dan de hosts file moeten wijzigen.
192.168.1.101 blackarmor

Geen idee of dat helpt, aangezien je al gewoon op naam kunt pingen, maar baat het niet dan schaadt het niet.
Verder ben ik een beetje "out of ideas".
Greetings, Black Tiger

Voor alles over de satelliethobby
Gebruikersavatar
RoelHeer
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 19 sep 2013 10:07

Ik heb de laatste suggesties nog uitgeprobeerd:
- eigenschappen tcp/ip4: netbios via tcp/ip
- DNS1 op 192.168.1.1 (ip van mijn modem van Ziggo) en DNS2 op 8.8.8.8
- hosts file aangepast: 192.1.168.1.101 blackarmor
maar geen van allen heeft resultaat opgeleverd.

Backup programma (Memeo) dat automatisch een backup maakt op BlackArmor werkt opeens weer wél.
Dat is overigens het enige dat vervelend is als het niet werkt. Ik denk dat ik het maar automatische backup laat maken op mijn QNAP NAS.

Bedankt tot zo ver!
Gebruikersavatar
Black Tiger
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 dec 2010 18:49

Ik was er al een beetje bang voor dat we hier tegen hetzelfde euvel op zouden lopen als ik al tegen gekomen ben.
Ergens klopt iets niet met de share methode van W10 en het euvel komt steeds vaker voor, ook bij pc's onderling en ondanks goede instellingen.
Zelfs als we het helemaal op de officiële Windows manier doen lukt het nog niet.

In elk geval goed nieuws dat het backup programma het wel weer doet, maar als dat erg belangrijk is inderdaad misschien dan beter om de backups op de Qnap te doen.

Mocht je bij toeval tegen een werkende oplossing op lopen horen we het graag.
Greetings, Black Tiger

Voor alles over de satelliethobby

Terug naar “Internet en Netwerken”