Welkom op ons forum!

Heb je een computerprobleem of een algemene vraag? Registreer een account op het forum, wij helpen je dan graag verder om het probleem vakkundig op te lossen.

Gebruikersavatar
Rob_NL
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 feb 2023 18:47

Hallo, na jaren probleemloos te zijn geweest kampt onze pc nu met steeds trager ladende afbeeldingen. Ook een bewerking aanklikken of een link openen duurt seconden tot minuut eer de pc reageert. Eenmaal pagina's geladen of bewerking opgestart loopt e.e.a. weer soepel.
Het is net een auto waar je bij ieder groen licht opnieuw het gaspedaal intrapt en het een aantal tellen duurt eer de moer reageert.
Het doet zich voor in elke browser (FF, Edge en Chrome, ook in private/incognito mode)
Op een laptop via de wifi geen problemen dus het lijkt aan deze bekabelde pc zelf te liggen.

Willen jullie een kijkje nemen in de logs?
Bij voorbaat dank!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
abbs
Site Admin
Berichten: 2369
Lid geworden op: 18 jan 2011 18:27

Hallo,

Hoe oud is de pc?

Afbeelding


Let op: Dit script is speciaal bedoeld voor deze PC, gebruik dit dan ook niet op andere PC's met een gelijkaardig probleem.
Download fixlist.txt uit de bijlage naar het bureaublad, waar ook FRST.exe aanwezig is.
  • Klik met de rechtermuisknop op FRST.exe en kies voor de optie Afbeelding Als administrator uitvoeren.
  • Druk op de Fixen knop.
  • Er zal u een logbestand aangemaakt worden (Fixlog.txt) op dezelfde plaats vanwaar de 'tool' is gestart.
  • Voeg dit logbestand als bijlage toe aan het volgende bericht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Goed geholpen hier overweeg een donatie: of plaats hier een bedankje.
Gebruikersavatar
Rob_NL
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 feb 2023 18:47

Hallo,

de leeftijd van de pc is niet geheel bekend. Ik heb deze 2e hands gekocht maar ik ben wel met een schone installatie begonnen en dat is al zeker een jaar of 4-5 geleden. ik denk dat pc zelf toen ook al die leeftijd had.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
abbs
Site Admin
Berichten: 2369
Lid geworden op: 18 jan 2011 18:27

Hallo,

Merk je na deze fix verbetering?
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Goed geholpen hier overweeg een donatie: of plaats hier een bedankje.
Gebruikersavatar
Rob_NL
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 feb 2023 18:47

Hoi, helaas lijkt het issue niet verdwenen.
Bijvoorbeeld bij Google fotos openen in Chrome blijft het scherm blanco, duurt het een seconde of 20 eer de bovenste balk met momenten zich vult en na meer dan 3 minuten zijn de eigen fotos nog steeds niet ingeladen. Bij gebruik van F5 wel direct de fotos in beeld.

Ook bij een vertaalsite als Deeply.com waarbij je in het Nederlands al 3 zinnen getypt hebt en de vertaling nog slechts de eerste 4 woorden weergeeft.

Internet snelheid is oké, geen overdreven latency of ping alleen de upload is langzamer dan download (op glasvezel).

Het lijkt een cache of memory issue maar wilde graag eerst malware uitsluiten.
Heb jij nog andere fixes die we kunnen proberen?

Dank alvast!
Gebruikersavatar
Rob_NL
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 feb 2023 18:47

Rob_NL schreef: 16 feb 2023 20:14 Hoi, helaas lijkt het issue niet verdwenen.
Bijvoorbeeld bij Google fotos openen in Chrome blijft het scherm blanco, duurt het een seconde of 20 eer de bovenste balk met momenten zich vult en na meer dan 3 minuten zijn de eigen fotos nog steeds niet ingeladen. Bij gebruik van F5 wel direct de fotos in beeld.

Ook bij een vertaalsite als Deeply.com waarbij je in het Nederlands al 3 zinnen getypt hebt en de vertaling nog slechts de eerste 4 woorden weergeeft.

Internet snelheid is oké, geen overdreven latency of ping alleen de upload is langzamer dan download (op glasvezel).

Het lijkt een cache of memory issue maar wilde graag eerst malware uitsluiten.
Heb jij nog andere fixes die we kunnen proberen?

Dank alvast!
Ik vergeet te melden dat deze pc bekabeld aan router zit, een laptop over de wifi bij dezelfde user kent deze problemen niet.
Gebruikersavatar
abbs
Site Admin
Berichten: 2369
Lid geworden op: 18 jan 2011 18:27

Hallo,

Stap 1.
Download Afbeelding Crystal DiskInfo naar bijvoorbeeld het bureaublad.
  • Installeer het programma en klik met de rechtermuisknop op CrystalDiskInfo.exe en kies de optie uitvoeren als administrator.
  • When finished, open the installed program by double clicking on it.
    • Good - There are no problems found, the drive is working properly.
    • Caution - The drive have some problems. (which indicates a drive that you should most likely be thinking about backing up and replacing.)
    • Bad - This usually indicates a drive that’s dead or near death. (! - Back up all important data as soon as possible.)
  • Maak een screenshot van het programma, hoe je dat doet lees je HIER.
  • Upload dit bestand naar https://www.imgdumper.nl.
  • Je krijgt dan een unieke link. Post die link in je volgend bericht.

Stap 2.
Doe eens een speedtest:

Ga naar de website speedtest <-- Klik hierop) en klik in het midden van het scherm op GA.
Wacht tot de scan klaar is en klik op het icoon bij nummer 1.


Afbeelding


In het schermpje wat opent kopieer en plak de link onder Forum zie nummer 2. in je volgende antwoord.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Goed geholpen hier overweeg een donatie: of plaats hier een bedankje.
Gebruikersavatar
Rob_NL
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 feb 2023 18:47

Et Voila:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
abbs
Site Admin
Berichten: 2369
Lid geworden op: 18 jan 2011 18:27

Hallo,

E geeft geel aan dat is meestal een slecht teken voor die schijf.
Maak indien nodig eerst een backup ervan voor je alles kwijt bent.

Hierna kan je het volgende proberen:
Koppel E eens los en kijk dan of de pc wel goed werkt maar je kan hebben dat het systeem niet op start (Windows).
Want in het logje zag ik dat E mede word gebruikt bij het opstarten wat normaal niet nodig is (of je moet dat zelf hebben ingesteld).

==================== Schijven ================================

Drive c: () (Fixed) (Total:118.34 GB) (Free:39.32 GB) (Model: LITEON IT LCS-128L9S-HP ATA Device) NTFS
Drive e: () (Fixed) (Total:68.64 GB) (Free:18.78 GB) (Model: WDC WD740GD-00FLA0 ATA Device) NTFS ==>[systeem met boot componenten (verkregen van schijf)]
Drive f: (Van der Linden, externe harddisk) (Fixed) (Total:465.76 GB) (Free:34.62 GB) (Model: SAMSUNG HD502IJ ATA Device) NTFS
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Goed geholpen hier overweeg een donatie: of plaats hier een bedankje.
Gebruikersavatar
Rob_NL
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 feb 2023 18:47

Hallo,

Even een update:
Ik had nog niks gedaan na mijn laatste post.
Volgens mijn vrouw (die deze pc overdag gebruikt) was er nog niet verbeterd.
Ik heb zojuist n.a.v. je bericht E en F losgekoppeld en wacht even af wat dat op gaat leveren.

Ik zal einde van de week meer weten
Gebruikersavatar
abbs
Site Admin
Berichten: 2369
Lid geworden op: 18 jan 2011 18:27

Rob_NL schreef: 21 feb 2023 19:41
Ik zal einde van de week meer weten
Dat is goed :)
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Goed geholpen hier overweeg een donatie: of plaats hier een bedankje.
Gebruikersavatar
Rob_NL
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 feb 2023 18:47

Helaas nog geen verbetering.
Het is ook wisselend.
Ene moment beter dan andere moment.

Wel opvallend dat bij speedtest de upload steeds maar de helft is van de download.
Mijn vrouw heeft gisteren zelfs 1x een upload snelheid van 1,89 gemeten :shock: op dat moment waren de problemen ook nog aanwezig.

Zou ik me tot de provider moeten wenden dat daar misschien iets niet in orde is.
Gebruikersavatar
abbs
Site Admin
Berichten: 2369
Lid geworden op: 18 jan 2011 18:27

Hallo,

1. Als eerst kan je de modem/router eens resetten (15 sec de stekker uit het stopcontact houden en wacht dan zeker 15 min voor je weer de snelheid test)
2. Is je utp kabel wel min Cat6 (liefst 6a ) https://www.netwerkkabel.eu/nl/blogs/bl ... gebruiken/

Zijn er dan nog problemen provider eens bellen.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Goed geholpen hier overweeg een donatie: of plaats hier een bedankje.
Gebruikersavatar
Rob_NL
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 feb 2023 18:47

Ik ben blijven speuren naar het grote verschil tussen up en down load.
Laptop via router gaf ook een verschil van de helft maar rechtstreeks aan glasvezelmodem waren de snelheden wel allebei rond de 200.

Uiteindelijk ben ik er achter dat in de Fritz box (router) de maximale snelheden van zowel up als down loaden nog steeds op maximaal 100 stonden (oude snelheden). Volgens instellingen menu gaat router dan prioriteiten stellen.
Na aanpassen van beide waardes naar 200 lijkt probleem, voor nu, opgelost.

Ook nu geldt dat het zal moeten blijken in het gebruik dus over enkele dagen duidelijkheid.
Gebruikersavatar
abbs
Site Admin
Berichten: 2369
Lid geworden op: 18 jan 2011 18:27

Hallo,

Mooi dat je dit heb gevonden ik ben benieuwd, ik hoor het wel over een paar dagen :D
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Goed geholpen hier overweeg een donatie: of plaats hier een bedankje.

Terug naar “Virus- en malwarebestrijding logfile-sectie”